måndag 1 april 2013

Påskhelg!

Då har en skön ledig helg o jag har mest suttit fördjupad i pluggböcker eller pysslat med Poppy. Jag fick nu ikväll för mig att jag var trött på den hemsidan jag haft men alltför sällan orkat skriva i eftersom den inte funkat riktigt med min nya dator och tagit en himla tid så fort man ska lägga in något nytt. Den tiden finns inte just nu. Så då kollade jag runt lite o såg att Google hade bloggar och det är ju kompatibelt med min telefon så varför inte. Man kan ju fundera på varför man ska ha en blogg, men jag gillar o skriva lite då o då å kunna gå tillbaka o kolla emellanåt, så det är enkelt på detta sätt. Jag har en hemsk handstil, annars man kanske skulle skrivit för hand, men det orkar jag bara inte läsa.

Idag blev det i alla fall en lång skön solig promenad på is o snö som envisas med att ligga kvar. Poppy har fått leta kottar o pinnar som husse envist kastar bort. Det är liksom deras grej. Jag solade mig mest. Hon har en otrolig näsa o letar o letar tills hon hittar. Han kastar ju rätt långt med o rakt in i skogen eller på ett hygge. Å med lite glada tillrop så kommer hon sen med en snödränkt kotte minsann! :-)

På eftermiddagen träffades träningsgänget vid Landsjön o körde lydnad. Vi kör en halvtimme var o jag valde att köra 2 kvartar eftersom hon brukar vara väl laddad vid första tillfället. Det gick ganska bra faktiskt trots störande cyklister, bilar o annat som hon lätt tänder till på. Har jobbat lite mer med att få till externbelöningarna och det har gett resultat. Hon har blivit så het på dem så hon har laddat på för mycket, men lite intensiv träning i veckan så trillade poletten ner. Så nu körde vi nos-mot-näsa o sen in till ff med både belöning hos mig o i skålar. Andra passet skulle vi kedja: ställande under marsch, inkallning o läggande under marsch. Uppvärmning innan som i passet före o det kändes bra. Sen vid kommendering "Framåt marsch" så blev hon för laddad o det kom ljud. Hmm... gör om gör rätt. Ny kommendering, några gottar o sen kunde jag starta. Hon har jättefina grundutföranden i ställande o läggande. Inkallningen var väl inte upptempo precis idag, men, men.

I slutet skulle vi avrunda med en plats. Jag var lite tveksam eftersom det har varit en stötesten, men det har funkat hyfsat nu det sista o jag skulle lägga på kanten. Hon har laddat för mycket där o varit rätt bedrövlig, men lugnat sig lite. 3 hundar plus Poppy. Först var hon lite orolig/otålig o låg o smågnölade lite, men sen verkade det som det lugnade sig o var tyst o jag gick fram o förstärkte. Då drog Ing-Maries hund som en blixt iväg mot matte i Poppy efter som en annan blixt :-( Aj, aj, aj. Men det är ju bara att samla in o göra om, sånt som händer. Poppy var ju ganska uppvarvad så vi gick iväg till en annan gräsplan o körde först kontaktövningar o lugna ner. Sen la jag henne igen själv. Hon låg lite mer oroligt än innan, pep o småtjut till en början men lugnade sig och vi höll på där o pysslade en stund. Sen körde Martin en inkallning på andra sidan buskarna och då var det kört igen :-( Poppy drog iväg som en oljad blixt men sprang tack o lov inte ända fram till Knuffa, för det hade inte varit populärt. Jag blev faktiskt jättearg o ledsen o rusade efter o fångade in henne och tog tillbaka henne. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag gjorde efter det, om jag lade om eller körde kontakt eller gick till bilen. Men hem åkte jag i alla  fall. Det är sånt som händer, men det blev en gång för mycket idag kände jag. Det kan hända alla när o hur som helst, men det är inte roligt.


Har tränat ikväll hemma o lagt henne, men lite mer operant och jobbat med kontakt o externbelöningar, lugnt o fint och det gick bra. Det får bli ny träning på onsdag med Sussi så får vi se om vi får till det då. Hårdkörning innan nu som sagt.

Imon har jag bestämt att det är vår så då ska jag cykla till jobbet. Elcykeln är laddad, ny cykelväska inköpt och varma kläder är framplockade. Husse har smörjt o donat på cykeln så nu hoppas jag det funkar. Lite orolig för händer o lår, det blir så himla kallt i början! Ska ta lite extra tid på mig ifall det strular. Min bil behöver fixas eftersom stötdämparn har krånglat o lite annat. Dyrt är det å tanka med! Den eländes sommartiden har ju dock börjat o det blir ju ett elände. Jag är otroligt tids-styrd. En timme hit eller tid tar flera dagar o ställa om.

Nej nu ska jag se om jag kan lägga in nån bild här med sen blir det bingen.
Natti