måndag 26 augusti 2013

Jobbit o va leeedi! ;-)

Ja helt klart är det så just nu! ;-) Vi har det ganska lugnt på jobbet och håller på att återhämta oss efter faktiskt ett par tuffa år med fullt upp och nu ska vi strukturera upp vår lilla office och få lite ordning. Jag har dock suttit mest vid datorn o ordnat med dokument hit o dit o Maggan röjer... Var o en gör ju det den är bäst på säger jag! ;-) Hon tar det med humor... Hemmavid har det varit mycket på tapeten, mycket hund förstås! I torsdags började min apporteringskurs på tre gånger vilket var trevligt. I fredags höll jag på med veden och trevlig hundträning med Marie-Louice på Forserums bk. Träffade Lillemor och Kjell som skulle ha lydnadskurs i helgen, rapporterade lite om Poppys bravader. På söndagen fortsatte ju bruks-SM men jag åkte inte dit. Det hade varit jättekul, framförallt eftersom det gick så fantastiskt bra för dels Monika o Jörgen med Vem som vann rapporten och dels för att se Janne o Hillman som kom tvåa i skyddet! Hillman är ju Poppans kompis ;-) När hon var som mest monsteraktig i höstas mot andra hundar så släppte vi ihop henne med Hillman, både på klubben och när vi var hemma där och det gick inte att vara katig på håll där inte! Han stod stadigt på 4 tassar och brydde sig inte om henne föräns hon skötte sig. Nu går det ju mycket bättre.

Igår drog jag o Poppan till Eksjö för att hälsa på en go vän som flyttat. De bor fantastiskt fint vid vattnet och vi fikade goa räkmackor o sen gick vi nästan 1 mil ut på Ränneslätt o i skogen. Poppy fick träffa Tyson som är en ganska bastant vachtel och det gick jättebra. Han brydde sig inte så mycket om henne heller faktiskt o inte hon om honom heller sen. Sen drog jag en liten sväng till Eksjö bk för att köra lite lydnad. Det vimlade av kaniner på planen när jag kom dit, i alla fall 4 stycken... Jag lekte in de nya bollarna från Bruks-SM med Poppan så hon inte skulle hitta på ofog o till slut försvann de, men de var ena envisa rackare! Lite hopp, ff, kryp o en plats bidde det. Nu var hon lite andfådd för det var ganska varmt, men då låg hon med huvudet ner och hässjade ändå. Bra att hon gör så! Sen vill man ju helst inte lägga plats med huvudet ner på hässjig hund, men i brukset har man ju inte alltid alternativet!

Sen drog jag o kompisen med make till Bodafors och Get Out som hade total utförsäljning. Det var ju ganska utplockat, men ett par Meindl kängor för 600 spänn bidde det! Det är ungefär såna som jag brukar ha och de jag har är några år gamla nu. På vägen dit hann jag streama in Jannes skydd i mobilen vilket var kul att se!

Snabbt hem sen, äta o sen drog vi till skogs igen. Sussi o grabbarna o vi skulle spåra o köra upplet. Jag hade nån teori om att köra på en pinne och ha en varierande längd till den pinnen, t ex 50 m, 300 m osv o sen ha ett slut bara 30 m bort. Ylle har lite det bekymret att han kommer av sig efter första fyndet. Om det då kommer ett nytt fynd ganska omgående så kanske motivationen hålls uppe bättre!? Jag vet inte. Poppan gick skitbra, men hon kom av sig lite efter första pinnen, hennes spår var nog i alla fall 400 meter. Hon fick hämta andan lite sen tuffade hon dock på igen. Men hon ökade i intensitet på den långa delen. Både Ylle o Allan gick väldigt fint i sina spår. Det blev även två korridorer upplet med 6 föremål. Gick galant och vi varierade med att skicka i de olika korridorerna. Men... sen såg vi att jag hade fått punka på framdäcket. Lagom kul vid 20-tiden på kvällen på en enslig väg utanför Månsarp. Hur gör vi nu? Reservdäck på burk hade vi naturligtvis inte, men hur svårt kan det va?! Ut med buren, av med däcket, på med det andra, in med buren o så var allt klart!!! Riktigt så friktionsfritt gick det kanske inte, men nästan. Att få dän däcket är väl det svåraste, sitter som berg ibland!



Jag är duktig på att delegera! ;-) Vi hjälptes faktiskt åt...

Idag skulle jag jobbat, men jag ville fixa däcket och sen skall jag ju in med Poppan till vet och rtg i em så då ringde jag min kollega och vi kom fram till att det är nog bättre att jag är hemma! :-) Jag har lämnat däcket på däckverkstad o ska åka o få det påsatt innan jag åker till stan. Jag har städat ut våra kaminer och pannan för sotarn kommer imon o har gjort torkade tomater med timjan i ugnen som ska paras ihop med nån lins- och lökröra, olja vinäger gorgonzola o lite annat. Jag har kommit på att om jag fixar lunch på morgonen när jag är ledig så går det mycket smidigare. Annars fixar jag den när jag är hungrig å då kan det lika gärna bli yoghurt.


Nej, nu får jag sätta lite fart igen! Kaffet är slut... ;-)

Ps. Tips om ett par bra böcker som jag lyssnat på Serien av Jussi Adler Olsen och Sjung tills du stupar av Tommy Körberg. Jussi A-O:s böcker är deckare med lite humor.

Tjo!