fredag 9 augusti 2013

Blocketrunda och hundträning!

Igår var ju en regnig dag så då passade jag på o körde på shoppingrunda! Ny-gamla köksmöbler och ett ekskåp införskaffades! Jättefina i massiv ek som jag ville ha. Nu håller jag på o velar om hur jag vill ha det här hemma. Måste flytta ett annat ekskåp och sätta dit det nya för att se om de ska byta plats, annars får jag flytta tillbaka det igen... Terapi! ;-)

Jag o Poppan har varit hos Marie och Lomis dag tillsammans med Sussi och grabbarna. Jättetrevlig träning! Jag la ett kort spår på vägen dit på bara 30 m med pinne o snöre för jag vill träna på lite längre liggtid, jag slarvar lite med det. Sen fick Poppan ett gärdesspår, Ylle skog och resten fick åxå gärde. Det blåste rejält. Medans spåren låg till sig så körde vi lydnad. Poppans fokus fick bli på position i ff och att bli kommenderad oavsett vad hon gjorde. Ny plan o nya hundar som skällde även från husen jämte. Det var nyttigt. Jag länkade linförighet och framförgående och testade rutan. La leksak i bakkant. Sussi laddade med grejor och Poppy sprang o hämtade, sen flyttade vi rutan. Samma sak. Näst sista gången sa jag "Stanna" och det gjorde hon, sen fick hon ta grejen. 10 poäng! ;-) En plats fick det bli med. Inga bekymmer, men hon ligger inte så laddad på uppgiften längre. Måste grunna lite på det. Tränar hakan ner vid sidan av men det är en bit kvar. Vill inte krångla för mycket nu heller.

Nu ska jag ut o klippa gräset om jag får igång den förbannade gräsklipparen, sen blir det nog trimmern en sväng. Sen får jag ta tag i möblemanget igen! Kul, men jag är inte så bra (läs: så intresserad...) av sånt där. Men det löser sig!

Tjo!
H