söndag 18 augusti 2013

Där satt den!

Uppflyttningen alltså! Jag har nog aldrig känt mig så osäker inför en tävling som inför denna. Brukar mycket sällan bli nervös inför tävling utan blir mer laddad, men nervositeten har varit som ett ok över denna tävling - ända tills jag bestämde mig för att avstå platsen. Då kändes det precis som det brukar. Laddad och fokuserad. Skönt att det fanns därinne nånstans, började nästan bli tveksam... Första starten är alltid svårast tycker jag! Innan man vet hur och var man har hunden, det går inte riktigt att få till på tävlingsträning. Hur värmer man upp, hur förhåller man sig väder? Startnummer? osv. Informationsinhämtning som Anneli skulle säga! ;-)

Tidig revelj i morse, kl. ringde 5,20. Vid 06,20 drog vi hemifrån, ville vara på plats tidigt så jag kunde köra en stund på planen, framförallt lite linförighet, hopp och framförgående. Jag var själv på planen vilket var skönt. Jag tänkte lägga en liten plats för mig själv, men då kom en tjej och börjar leka med en pipleksak. Då förlorade jag o Poppan helt kontakten med varandra så då fick hon hoppa in i bilen. Pipleksaker gör så på henne... Hon är helt fascinerad! Ja, ja, tänkte jag, hoppas inte hon startar precis innan eller efter mig så kvittar det ju! På lottningen drog jag nr 6. Hon drog nr 5. Japp. Då får man förhålla sig till det. Ut på spår. Jag hade förmånen att få support och hejarklack i form av Anneli som kom från stugan. Jätteskönt! Tack! 

De hade lagt 4 spår på två gärden mitt emot varandra. Det var spår nr 3-6 så jag var sist. Poppy var väl övertäckt så hon inte skulle kunna se något o ladda. Första tjejen fick problem på första benet, motvind som tusan och efter apporten så käkade hunden gräs. I massor och hade svårt att rulla iväg igen. Tog en god stund ut till nästa vinkel och en domare var på väg ut o skulle prata med henne, men då tuffade hunden iväg o gick sen i mål. Anneli nämnde att jag kanske skulle ta ut Poppan och påminna henne om att inte äta gräs, men jag sa att nej, hon äter inte gräs i spåret! Dags för Poppans påsläpp. Hon tuffade iväg direkt, full fart och jag fick småspringa efter. Första pinnen! Lek o belöna! När jag stoppade undan pinnen o skulle släppa på, vad gör hon då? Jo, äter gräs... Utmontering av grässtrån och sen på´t igen. Hon gick kanon på spåret, klippte vinklarna finfint, lite hög på sista benet då hon hade motvind, men hon hade apporten i näsan. Full pott!

Sen var det dags för plats, men den avstod jag och därefter budföring. Den gick finfint - men - när hon hade sprungit tillbaka till mig och inte fick nån belöning så drog hon resolut i full fart tillbaka till mottagaren, för då måste ju belöningen vara där!?! Matte vrålar NEJ! HIT! ;-) Då kom hon åter... ;-P

Sen var det en väntan på lydnaden. Jag satt i bilen och fokuserade och koncentrerade mig. För mig är det jätteviktigt när det är något som kräver lite "extra". Nu visste jag ju att en uppflyttning inte var helt omöjlig med fullt på specialen! Innan hade jag lite lagt det åt sidan, men nu gällde det!

Jag valde att gå in längst ner på planen för att få hjälp till framförgåendet. Hon gick lös o ledig in ända till sista biten då jag tog in henne på "här". Pratade lite med domare och TL och fick min anvisningspunkt. Poppan kändes fokuserad åxå faktiskt. Hade räknat med ljud i starten, men nehejdå! Hon var tyst o fin! Inte särskilt trängig heller! 9,5 av båda domarna! Då höll min plan med bonus... Framförgående 9-10! Jag hade räknat med ca 7 på både linf och framförg så då hade jag lite bonus till! ;-) Platsläggande 10-9,5 (hade räknat på 8) Inkallning 9-9,5 (jag trodde 9) Apportering - tjuvstart! Snabbt som tusan fann jag mig o kallade åter henne. Betyg 5-6. Här hade jag dock räknat med 8... Nu gällde det. Hopp - då tittar hon bort precis när jag säger hopp när hon skulle tillbaka! Dk o betyg 7-8. Jag hade räknat med 9... Nu var det väl kört. Jag belönade massor och sen gick jag till bilen och räknade. Jag fick ihop 237 poäng, men jag var inte helt säker, såg inte båda domarnas betyg efter alla moment. Men det visade sig att jag räknat rätt! 237 poäng blev det och uppflyttad och 4:a i klassen. Det kändes såååå skönt! Fantastiskt skönt att slippa lägga platsen och ändå klara det. Appell-platserna kan vara rätt röriga! Poppan behöver inte en rörig plats - det skulle hon älska...

Nu ligger hon ganska däckad här det lilla monstret. Har somnat högst upp på trappan så huvudet nästan glider ner från trappavsatsen... <3 Det var nog ganska lagom för henne med spår och anspänning för att kunna vara fokuserad på lydnaden. Hon är ju lite lugnare nu efter löpet åxå. Viktig informationsinhämtning. Har ju skrivit detta ganska utförligt nu, men det är framförallt för min egen skull. Bra att kunna gå åter och läsa och komma ihåg hur det faktiskt var till nästa gång!

Tack alla som har hejat på oss och coachat oss genom Poppys första två år! Otroligt värdefullt! Framförallt Sussi, Anneli, Gustav, Ing-Marie, Emma, Martin. Jag har ju varit nära psykbryt några gånger om man säger så... Men söt är hon den lilla!

Nu tar vi nya tag och fokuserar på kryp och plats!


En djup suck av lättnad från H och P...