lördag 3 augusti 2013

Återhämtningsdag...

Känns det som! ;-) Det har varit två intensiva veckor, skönt att vara hemma o få vara i sin egen bubbla lite. Jag och Poppan har gått ett strövtåg o plockat både hjortron och kantareller. It´s hot as hell outside. Jag har inga problem med inomhusaktiviteter när det blir så här varmt. Har massor o göra o ska ta tag i lite åt gången.

Skottland då, lite tips om nån vill åka dit! Det som slagit mig nu när jag kommit hem är hur grönt det var där! Det var liksom knallgrönt! Även ljungen var riktigt lila i en mörk färg. Sambon säger att min kamera har en kass vitbalans och nu kanske till o med jag kan se det, det blir liksom inte så klara färger, men ska bidra med lite kort.

Här är vår ungefärliga rutt i alla fall:

Vårt första stopp blev på en pub som hette:

Det både ut och var som en typiskt pub i England/Skottland! Vi fick god mat och blev trevligt bemött. I baren hängde några karlar, varav en hette Fergus och han sa just "Och aye" som han skulle! ;-)

Sen styrde vi kosan mot Luss och Loch Lomond. En sjö som verkligen låg vackert och en liten by med vackra stenhus och fantastiska blommor.
Hmm... syns kanske inte så bra på denna bilden! Men fint var det! Nästa stopp var Glenfinnan som låg väster om Fort William. Där är den vackra järnvägen som bland annat ses i Harry Potter filmerna och det kom faktiskt ett tåg!
 

Blek o dum bild förstås... Men tänk er att det är illgrönt! ;-) Sen tog vi in på ett B&B i Banavie. Där är det en jättestor sluss med jag vet inte hur många steg. Vi fick se båtar slussas på morgonen. Sen var det dags att dra vidare norrut mot Loch Ness. Vi körde på den östra sidan förbi Falls of foyers. Det var vackert och vägen var fantastisk. Liten och krokig och inte mycket bilar. Här är vår bil. Vi hade egentligen beställt en mindre bil, men det var vad de hade inne. En Vauxhall Astra tror jag den heter.
 

Det var lite ångest att köra på "Fel sida av vägen" Kan jag säga. När jag körde ut från flygplatsen var det lite jobbigt! Det sitter ju i ryggmärgen hur man ska köra och titta! Korsningar var värst tycker jag. Motorvägen var inga bekymmer. Att köra ut och in från korsningar, t ex en högersväng krävde lite extra tankeverksamhet. Jag hade ju hoppats att pappa skulle köra - jag menar - han är ju nästan van med att köra på vänsters sida! Han körde ju -68 när vi gick över till högertrafik! Plus att han varit på Nya Zeeland o Australien, men han ser dåligt på grund av diabetes troligen så det bidde inget med det. Men i övrigt gick det hyfsat.

Sen drog vi vidare upp mot Culloden Battlefield. Det var mäktigt. Inte minst för att jag läst Diana Gabaldons böcker och Jamie Fraser och Claire, det kändes på något sätt levande! Jag hittade Klanen Frasers gravsten och det var den enda stenen som hade blommor vid foten, så det är nog fler som läst Gabaldons böcker...


Sen åkte vi till ett fantastiskt slott som heter Cawdor castle. Riktigt fint med tinnar och torn och byggt i sten. De hade en fin trädgård åxå med en busklabyrint.

Sen styrde vi kosan mot Blair Castle som var en annan typ av slott

Tyvärr regnade det som tusan just då, men fint var det! De hade en fantastisk trädgård som var inhägnad av en mur och det var fullt med blommor och växter. De hade en fantastisk köksträdgård som dignade av grönsaker som odlats. Vi bodde mitt emot slottet i ett stenhus om i sig såg ut som ett slott. Allt i sten och med torn o tinnar. Sen styrde vi kosan till Skottlands minsta whiskeydestilleri, Edradour. Där fick vi en rundtur och provsmakade lite. Jag körde ju... Jag köpte en Whiskey, har inte smakat på den en dock!

Här var vi rätt så nöjda faktiskt så vi drog till flygplatsen och tog in på Hilton Hotell som låg precis vid flygplatsen. Det var väl kanske inte ett budgetalternativ... Men smidigt. Jag kunde lämna bilen och sen drog jag in till Edinburgh, det var ju Tattoo där så det var fullt med folk, men jag gick en sväng på stan och bara kände lite stämning. Pappa vilade på hotellet. På morgonen vid 6,25 gick flyget hemåt.

Resan var jättefin och jag är glad att den blev av. Har alltid velat se Skottland. Jag rekommenderar absolut en semestertripp dit! Det var verkligen inte mycket folk heller, heller inte så mycket trafik faktiskt. In mot storstäderna - visst, men inte på vår tur norröver. Jag är jättenöjd.

Nu ska jag ta tag i uppackning och städning här hemma!
Tjo!