måndag 30 september 2013

Söndagsträning istället för måndagsträning!

Igår var det TL-examination o Kjell hade lite svårt att få ihop ekipage eftersom nån hoppade av i sista minuten som skulle köra 3 pass... Jag o högre-hunden Poppy ställer självklart upp! Men hon kan liksom inte alla momenten, men va tusan! Vi gick en långrunda på morgonen på nästan en mil, körde igenom en del av momenten på plan, körde lite agility och så fick hon vara med en stund, sen var det vår tur. Fria följet gick väl hyfsat, lite tappad kontakt och en tappad mobil i språngmarschen, annars rätt ok. Har knappt börjat köra sidoförflyttningarna o bakåt, men hon hängde med hjälpligt. Sen var det inkallning. Egentligen Poppans paradmoment och jag hade värmt upp o kört lite inkallning med boll bakom - men - från andra hållet innan på förmiddagen. Nu var det nerför, i full galopp. Jag vrålar "STANNA" o hon har öronen bakåt o bara fortsätter. Ja, ja, ett förbättringsområde.

Framåtsändandet var nästa. Kjell hade fått pinnen med gotte att ställa ut. Jag funderade lite om hon faktiskt kände igen det här för vi hade bara kört med grupp ett par gånger, men johåda, ut i galopp o sen tog hon sin gotte o spatserade iväg i saktagåendet! :-) Duktig vovve! Ända tills matte plötsligt kallade in henne WHAT!?!? Sa Poppan då. Ny liten detalj där ja. Sen var det kryp. Gick väl hyfsat i början med lite godisstöd, men efter sista vinkeln började hon tröttna. Lite väl långt kanske. Metallen - åxå i princip nytt moment. Hon har väl burit den några gånger. Men hon sprang ut och galopperade in med den men spottade ut den vid mig. Inget att bråka om! Vad gäller tungen så testade jag med 2 kg i torsdags o den tog hon. Lite förvånad blev hon nog över 4 kg men tog den o kom emot mig och då fick hon bollen faktiskt. Hoppet gick skitfint, kanske ett litet islag. Jo just det, skall var det ju med. Det började vi testa hemma förra söndagen på vindruvsbitar. Hon har väl egentligen kommit så långt så hon skäller 1-2 gånger ganska gällt. Hon är ju lite rolig för hon går liksom hellre in till sidan o sätter sig där! Testar ju en del annat så klart. Men nu skällde hon ett par gånger första gången, sen skällde hon flera gånger med lade sig ner på andra gången. Stegen hoppade vi över, har inte kört den höga stegen än. Den får nog husse vara med o hjälpa till med första gången.  Rätt nöjd i övrigt!

Idag har det bara blivit en joggingtur. Skulle egentligen bli ganska sen på jobbet idag efter ett möte, men det blev inställt så vid kl 17 var jag redan i löparskorna efter cykelturen hem o så stack vi iväg på en 8 km runda jag o Poppan. Jag körde styrketräning åxå så det tog en stund. Poppan körde egen styrketräning genom att gräva en grop som hon sen försökte få ner en pinne i. Passformen var inte tip-top... ;-)




Gick sista kilometern hem, kände av baksida lår lite grand så det var skönt att gå o länga på steget lite. Nu ska jag fortsätta läsa Mycket-Bra-Bok, Livet efter dig av Jojo Moyes. Blev helt fast efter 10 sidor.

Tjo!
H