tisdag 24 september 2013

Test av lite nya moment...

Ja nu kan man ju lägga lägre klassen bakom sig o sikta på lite nya moment! Poppy fick lära sig skall i soffan i söndags och på måndagen så tränade jag med Sussi o Gustav och då testade vi av lite framåtsändande och inkallning med stå o ligg. Hon fattar det här med att springa fram till targetpinnen o ta sin gotte och sen rulla vidare i ett saktagående, det gör hon kanonfint faktiskt. Kunde även gå lite ff i transporten o sen skicka henne. Hon har ju en otroligt uppfattningsförmåga! Har aldrig varit med om någon hund som kan fånga vissa grejor så snabbt som hon faktiskt gör. Sen var det dags för lite inkallning. Jag hade ju i nåt svagt ögonblick lovat vara med och köra elit (!) programmet på söndag för tävlingsledarna som examinerar sig, men jag har ju liksom inte alla moment... Men, men. Inkallning då. Jag satte upp henne och gick 50 meter. Kallade in o vrålade "Stanna!" men det gjorde hon ju inte precis på första kommandot... Gjorde om o la bollen bakom, kallade in å då vände hon sig snabbt om, klippte bollen i munnen och kom med full fart! ;-P Äsch tänkte jag... "Stanna!" ropar jag, å hon spottar ut bollen och tvärstannar! :-O ;-) Söt hon är! Sen hade Sussi bollen och då gick det fint. Läggandet gör hon så det nästan blir en plogfåra... Lite fritt följ körde vi med o testade av vändningar på stället och sidoförflyttningar. Det gick väl hyfsat. Jag ska köra med belöningar så det kvittar ju lite.

Idag har jag o Poppan spårat med Ellinor o Mexx! Busiga Poppan vindade in en apport i spåret som liksom gick tillbaka, så det var en del av spåret som hon liksom hoppade över! Det drog från sjön upp mot  kullen där vi gick och då kände hon den där apporten och gick ner o tog den... Hon är ju duktig på uppletande! ;-) Så det måste vi träna på. Sen släppte matte på väldigt slarvigt så då tog hon bakspår. Kanske inte mitt mest genomtänkta spår, men, men. Mexx spårade kanon och de hade likagärna kunnat ha en kanonkarriär i spåret istället! Men det kanske kommer... ;-)

Eftersom min löparkarriär har återupptagits så bytte jag snabbt skor o stack iväg o sprang en runda och det var jätteskönt. Jag hade lite ont om tid så stretchingen var väl inte tiptop. Skulle vara i stan klockan 12 och käka lunch med brorsorna som fyller år och pappa på Småländska kolonin. Riktigt god mat var det, till förrätt var det vätterröding och jag åt fisksoppa till lunch, de andra nån kyckling som åxå var god. Sen bidde det lite ärenden på stan och Ikea. Riktigt skön dag!

Imon kväll blir det lydnadsträning här hemma och lite uppletande tänkte jag. Blir nog lite sen från jobbet, vi ska vara i Gränna till kl 16. Det är ju svinkallt ute nu med så det blir nog ingen cykel imon, kan bli väl halt när frosten lägger sig.


Poppy hon firade igår hon, den lilla fyllehunden! ;-)

Nu är det natti!
H