lördag 21 september 2013

Ja jisses!

Idag gav jag o Poppan oss ut på hal is! Lägre klass spår var det som väntade. Upp i ottan igen och var på plats vid 7,30 cirka. Rastade lite, körde igenom lite moment på planen, lite linförighet, framförgående, inkallning, samt att sitta kvar vid inkallning och kryp. Startnummer 4 drogs och iväg ut i skogen. Ellinor o Mexx hade startnumret innan. Vi körde mot Jönköping igen och svängde in vid Lunnestorp tror jag det heter. Hamnade till slut vid foten av ett vindkraftverk, jag o startnummer 5. Jag tog ut Poppan o gick o rastade samtidigt som jag blev visad påsläppet. Lägrepåsläppen är inte helt enkla o begripa enligt min mening! Nu var det snitslat in från vägen till en pinne med siffran 4 på. Jag skulle släppa på till höger om den pinnen och spåret gick till vänster. Alltså skulle det ju bli ett direktpåsläpp i vinkel!? Jag fattar faktiskt inte hur man ska förhålla sig till regelboken. Jag skulle ju velat komma från höger och gå i spårets riktning för att det skulle bli så bra som möjligt och det är så att jag tänker att det ska vara. Det är ingen kritik alls mot hur det var upplagt, men i regelboken är det ju inte tydligt om det kan bli så här. Ellinor hade fått ett direktpåsläpp som hade gått rakt ut. Allt kan säkert vara rätt utifrån tolkningen. Ja, ja. Jag släpper på o Poppan går först över spåret, dvs rakt ut ca 3 meter och sen vänder hon tillbaka o går åt vänster, dvs rätt håll och sen bar det iväg. Hon hade jättebråttom i början så det var bara till o småjogga. Jag räknar som vanligt stegen och vid lite över 130 steg så låg första pinnen! :-) Sen rullade det på, det var ett jättefint spår. Vi kom ut på en mosse med högt sly av olvon och där missade hon en pinne, vi ziczackade mellan tuvor o träd lite där och jag stegade upp till cirka 300 steg innan hon hittade pinne. Vi kom i alla fall till slutet och hon gick lugnare sista 300 metrarna, var noggrann hela tiden, var hon på väg till höger om ett träd så tvärnitade hon och gick till vänster istället om hon kände att spåret gick där. Både näsa o öron var på, ibland såg jag att hon var på väg o klippa en pinne som såg ut som en spårpinne! 19 minuter och 6+slut blev resultatet.

Åter till klubben, mötte Ellinor som tyvärr bröt. Rastade henne en stund och sen fick hon vara i bilen tills det var dags för budföring. Birgitta från Sävsjö körde före mig. Planen på Höglandets bk är ganska avlång och kuperad och det är lite svårt att lägga upp det bra för en budföring på 100 meter. Det strulade för henne och hon fick göra om en gång och då flyttade dom skytten som stod mitt på planen. Jag fick sen köra snett över planen och det var inga bekymmer i sig - men - hon tjuvstartade... Jag fann mig dock och kallade tillbaka henne. Hon sprang i full fart och när skottet kom så åkte svansen upp men inget mer. När hon skulle tillbaka till mig så tvärstannade hon på mitten och tittade tillbaka på mottagaren (!?) o sen vände hon mot mig och samtidigt som jag ropade så sprang hon åter. Vet faktiskt inte vad hon gjorde. Betyg 5 bidde det.

Lydnaden då. Jag hade nästan uteslutit betyg på krypet, hade kört lite på morgonen och det var väl sisådär. Kom på att jag inte kört ett helt tävlingsmässigt kryp på 4 meter. Någon gång. Hmmm... Ja, ja, chansa går ju alltid.

Här är betygen  och kommentarer på lydnaden:
Linförighet 8-8, tränger, lite okoncentrerad i början/tränger, snett sättande
Framförgående 7-7,5, nosar, vallar lite på ena hållet/nosar, stretar något
Platsläggande 9-9, föraren saktar in/dk kropp (WHAT??? JAG??? ;-)
Inkallande, 9-8, studs, hopp/bättre tempo önskas, ingång
Kryp 8,5-8,5, tempot/tempot (!!!!!!!! ;-))
Apportering 7-8, sitter snett, småtugg/tempo in, ingång, lite tugg
Hopp 9-9,5 /ingång
Plats 0-0 avstår

Sammanlagt 464,75 poäng!!! Uppflyttad med en marginal på 9,75 poäng på lydnadspoängen! Jag blev faktiskt väldigt förvånad, för jag hade faktiskt lite sämre betyg på både apporteringen och framförgåendet än vad jag hade spekulerat i om hon hade uppfört sig som jag kanske kunde förvänta mig. Eller egentligen ska jag inte säga betygen utan utförandet, jag hade ju en målbild på hur jag trodde att momentet skulle kunna se ut. Det som jag var mest tveksam till det var ju förstås krypet och linförigheten. Hon var lite splittrad i början på linförigheten och då hade jag inte riktigt kontakt med henne de första sträckorna, men sen tog hon sig och kunde koncentrera sig. DK kroppen på läggandet är verkligen helt onödigt! Jag tror aldrig hon har missat ett läggande under marsch...

Ja jisses som sagt. Det blev en lite orolig väntan innan det var prisutdelning eftersom de höll lite på poängen, men det var så gött när det var klart! Egentligen var inte det här så viktigt för mig som appellen, där ville jag verkligen bli uppflyttad! Det här är mer en bonus och därför känns det faktiskt extra bra! Men nu har vi en lång väg att gå. Jag kör inte en högre tävling utan att lägga plats. Jag måste jobba mer med uppletandet, hon hade inte gått nåt vidare uppletande idag med den publiken, det tycker hon är lite jobbigt. Sen är det ju några moment till...

Avslutningsvis... Alltså så jobbig och så hysterisk som hon var för några veckor sen, het, ljudig, skrikig, pipig i alla möjliga och omöjliga sammanhang, det lugnade faktiskt ner sig för en vecka sen. Helt klart hormonberoende. Hon var ju sån i våras med under en period. Nu vet jag ju detta. Jag har ju ökat kondisträningen under den perioden och till nästa gång hon blir sån så blir det hårdkörning fys-träning. Då kanske det kan mildras. Det gjorde ju att uppladdningen till denna tävlingen inte var helt optimal, jag bröt ju nästan ihop där ett tag faktiskt...

Jag åkte från Nässjö idag vid kl 13 och kl 14 var jag på jobbet och kom hem för en stund sen. Nu blir det natti och upp i ottan imon för att ta cykeln till jobbet igen!

Snälla Marie-Louice försökte hjälpa mig att ta kort på Poppan och mig. Hon är inte lätt o fota den där vovven. Inte stilla en sekund med huvudet. Här är ett axplock...
Gonatt!



Lite rörigt va... ;-)
Lite bättre!