torsdag 2 maj 2013

Mera hundträning!

Igår blev det ännu mer hundträning! Anneli o Gustav skulle köra i Forserum och hörde av sig. Här är Annelie och Glittra som kör uppletande. Jag o min ofotografiska förmåga har försökt att fånga gärdet och stenmuren som löpte längs med och på andra sidan stenmuren var det skog och vi hade vallat av över både gärde, stenmur o skog. Poppy skötte sig galant o tog alla föremålen, även det på stenmuren. Det blåste rätt rejält på alla håll, men det löste hon. Sen blev det spår. Vis av erfarenhet (!) så ville jag ju inte att hon skulle kunna gena i spåret idag så det preparerades med gottar lite här o där, å det gjorde susen minsann. Noggrann som tusan, ut i alla vinklar o alla apporter. Får jobba lite när hon precis tar apporten, för hon tar gärna en kindtand och Oupps - där klöv hon den då jag. Inte konstigt att inte jag har så många pinnar kvar! Sen blev det gofika o lydnad. Poppy fick fortsätta att jobba på fokus i ff och att bli inropad och störningar. Hon tycker det är svårt när det rör sig folk på plan en bit bort, så jag körde koncentration och engagemang när de andra satte upp framåtsändande rutan. Det var nyttigt. Sen fick jag tips om ett annat sätt att belöna ff för att minska trängning och att hon ligger för långt fram. Haft lite svårt att belöna det bra, om jag ger med vänster hand lite utåt sådär så är hon ju som om en kobra som får en elchock. Jag tror absolut att det blir bättre att förstärka på det nya sättet.

Hade värsta spelet på min pluggpolare igår sen. Vi har det väldigt körigt nu med att hinna bli klara och har hela resultatet och helst resultatdiskussion, allt som allt ca 10-15 A4 sidor ungefär, tills på måndag. Då hade hon aviserat lite lätt i helgen att nu i veckan hann hon inte sitta med uppsatsen, jag trodde nog i min värld att hon inte menade det, men jodå, det gjorde hon nog egentligen. Det skulle i så fall innebära att vi inte hinner bli klara, jag kan därmed inte få min examen i juni som jag tänkt... Jag har varit jättetydlig med att vi bara ska vara klara då. Hon har barnen, men hallå, de går väl o lägger sig å då får man liksom sitta uppe o jobba, så är det bara. Man kan inte gå å känna efter om man är trött. Så har det varit för andra kollegor som skrivit uppsats, i perioder är det bara att gilla läget o köra hårt och då har dom gjort det, men att gå å känna efter - BIG NO NO! Fasen jag har lagt både nätter, fredag o lördagkvällar till detta o inte gnölat till henne. Nej, några arga mail och lite annat så kom det faktiskt ett mail där hon gått igenom det jag skrivit o hade synpunkter. Nu skulle hon nog sitta ikväll åxå o det ska jag med. Det vore då tusan åxå om vi inte kunde bli klara! Jag ska ju dricka Champagne i Prag dagen efter vi gått upp o fira för tusan! Det går ju liksom inte att backa ur nu. Då kan vi nog inte bli klara förräns i oktober. Fy vilket kräkmedel att gå med det efter sig hela sommaren. Så nu är det väl dags att sätta fart o läsa. 18 dagar kvar tills den ska in... Nu jäklar.
Gokväll!