söndag 12 maj 2013

Helg med hårdkörning

I torsdags var vi på Elmia en sväng! Det var den ultimata miljöträningen för lilla Poppan! Här har hon hittat en av sina gelikar, så som hon låter ibland... ;-) Jag tänkte få lite skotträning, o det fick vi! Jisses vad de sköt! Det var som en krigszon! Hon är ju inte skottberörd, men hon är ju störningskänslig, reagerar ju blixtsnabbt när något hände, men här blev det mer  som hon adapterade hela miljön. Allt folk, hundar, skott, konstiga varelser som lejon, vildsvin, en uppstoppad älg som for omkring på jul, osv, osv. På kvällen sen jobbade jag o det var ganska lugnt o helt ok. Jag hade ju tänkt ha det lite pluggledigt i helgen, men så blev det ju inte. Jag började några timmar på lördag morgon, paus för en joggingtur med Poppy, sen satt jag till 17,00. Kl 18 körde vi igång över Skype och avslutade kl 23,45... Då hade vi haft en paus på 45 min. Jag trodde ju hon hade gjort lite mer än vad hon hade, men så var det ju inte riktigt. Därför hann vi inte gå igenom allt som vi tänkt, men jag har suttit några timmar idag åxå o nu har vi skickat diskussionen till handledaren o sen har vi lite smådetaljer att fixa till i veckan plus det handledaren har synpunkter på. Får se hur mycket det blir. Pluggkompisen har ju barnen i veckan o då kan hon ju inte göra nåt så jag får väl köra hårt på fredag. Sen jobbar jag lör-sönd.

Ska till Linköping på torsdag o föreläsa om palliativ sedering - lite sövande kanske... Hmm... Men det är för intresserade undersköterskor så det blir nog bra. Ledig både onsdag o fredag. Har grejat här hemma idag. Satt lite frön, fixat med några blommor, röjt på altanen o sånt. På kvällen var jag i stan o tränade hund med Gustav o Anneli. Tänkte köra lite tävlingsmässigt med korta moment, men det gick väl initialt så där... Jag hade kört en stund innan så planen var inte ny, men när jag blev inropad så var hon inte alls sugen. Hon har ju varit så överladdad här så det har ju varit svårt att förstärka, men när överladdningen har gått över så har hon istället börjat spana efter annat. Nu är hon lugnare så det är väl dags att ta till lite bollbel igen. Vi gjorde några såna o då funkade det bättre. Inkallning, apportering o budföring gick kanon. Läggande gjorde jag vid sidan om o där dammar det ju bara till så ligger hon. Kändes rätt ok efteråt. Hon kunde ligga i bilen åxå med luckan öppen o filten för utan att bära sig åt som värsta monstret trots att det gick folk på några meters håll.

Imon blir det jobb. Min cykel är på rep så min kollega kommer o hämtar mig så kan jag ta den hem. På kvällen blir det klubben. Jag fick tips från grannarna om ett avsnitt på Vetenskapens värld från den 21 mars tror jag det var. Det handlade om mat o ätande. Det var intressant. Det finns en grupp människor o Sydamerika som har en väldigt låg nivå av IGF-1 som är ett tillväxthormon. De är helt förskonade från både hjärt-kärlsjukdomar samt cancer. Trots att de äter skräpmat o röker precis som alla vi andra. Då har de sett att människor som äter ganska kalorisnålt (läs nyttigt) har åxå en väldigt låg nivå av IGF-1 och blir därmed åxå underrepresenterade i hjärt-kärl sj.d o cancergruppen. Då har de forskat på detta o sett att om man har 2 fastedagar i veckan så får man samma effekt, dvs att IGF sjunker. Det var grannarna som tipsade å jag gillar ju projekt så jag hugger direkt. Tanken är att vara fastande 16-24 h. Jag kör på 16. Då äter jag frukost i lunch som vanligt imon, sen dricker jag bara tills nästa morgon. Då får jag garanterat ner mitt sötsug åxå på köpet. Det gäller ju att intala sig att man liksom inte avlider bara för att man inte äter o glufsar som vanligt. Hmmm... men det är nog nåt för mig. För den här totala avhållsamheten, den är ju bara för tråkig! Jag tror aldrig jag kan komma till att sitta o mumsa på en morot o tycka att det är lika kanon som lite Ben o Jerry glass.

Nu ska jag gå o lägga mig o läsa!
Natti!