tisdag 7 januari 2014

Tagit mig i kragen...

Efter lite påhejning från kollegor så ringde jag idag till vårdcentralen och beställde lite prover. Jag fick ju själv önska vad jag ville de skulle kolla! :-) Sen fick läkaren komplettera förstås, men vi var ganska överens. Känner ju sköterskan jag pratade med. Vi var väl ungefär överens, läkaren o jag, men han la till blodsocker o neutofila o nåt mer tror jag. Ska sticka förbi imon o ta dem. Borrelia förstås o tyroidea. Sköterskan ville jag skulle boka en tid för läkarbesök med, men det vill inte jag. Prover först, sen får vi se. Gick 5:an idag o flåsar verkligen som en blåsbälg i uppförsbacken, när jag går... Känns inte helt ok, men sen i nästa stund tänker jag att, äsch vad fjantig jag är! Jag är säker extra kinkig eftersom jag jobbar med det jag gör, men va tusan, då får jag väl vara det då! Jag känner ju egentligen att jag inte är som jag brukar. Nog om det.

Syftet med att gå 5 km-aren var att valla hunden så hon var mottaglig för lydnadsträning. Gjorde flera övningar längs promenaden med, mycket halter o vinklar och lite mer bollbelöning denna gång. Hon laddar på lite mer då, men kan faktiskt vara mer tyst för hon fokuserar på att få sin boll. Ibland ballad hon ur o då bröt jag bara. Sen var det ju själva lydnadsträningen. Körde nästan en timme. Började med en plats å jag tänkte att då sätter jag ut konerna, men se, det gick inte. Hon blir så störd av det, vare sig det är jag som gör det eller nån annan. Jag lade om henne o sen låg hon fint. Sen körde jag inkallning genom min tänkta grupp. Tror ni hon satt kvar? Nope. Jag satte henne ner på håll o körde min inkallning ändå. Sen gjorde jag några sitta kvar övningar innan jag gick på framåtsändande. Hon gick ganska fint faktiskt. Fina utskick, nån inkallning och en hyfsad transport o sakta. Sen var det det lilla momentet kryp. Kör ganska konsekvent med hjälp nu för att hon ska bli stark i att kryp korrekt o belöningen ska komma bakifrån. Rätt ok får jag väl säga, men det går inte att ställa sig upp o bara säga kryp o gå iväg, då blir hon för het. Avslutade med fritt följ o en plats till när jag plockade in konerna å då gick det bättre. Kändes rätt ok faktiskt. Hon är lite lugnare i temperamentet nu när hon löper men mer störd av andra hundar. Men hon har ändå lätt till ljud. 


Nu sover hon vid mina fötter. Jag har gjort en rotfruktsgratäng o då är hon ju väldigt engagerad som alltid. Hon har alltid full koll när vi lagar mat! Tjock som en julgris har hon blitt åxå. Nu blir det åtstramning i maten här. Fattar inte det riktigt, har inte ökat på maten nåt särskilt, mer än att det har varit lite mer hundträning än det brukar, men vi har ju rört på oss rätt mycket. Men hon är söt i alla fall, nu när hon börjar pälsa i sig igen!
 Här är hon på span efter några trevliga rotweiler hanar som är på ingång! 

Tjo!