måndag 6 januari 2014

Långhelg avklarad!

Helgen har gått snabbt, hundträning o jobb om vart annat. Igår skulle jag o Sussi träna vid 10 o jag behövde ut o springa så det blev en tidig revelj (skulle gått upp vid 7 men släpade upp mig vid strax innan 8...) snabb frukost (gröt) å kl 8,40 var jag i jogginspåret. Ubbarpsrundan blev det, ca 7 km men ganska platt å fint underlag. Försökte hålla hyfsat tempo i början, men efter 2,5 km kände jag att den där gröten satt som en stor marschmallows i magen... Lite stretch o lite lugnare tempo så kändes det lite bättre - men - har ingen ork! Fattar inte detta. Har joggat 2-3 ggr/va sen i september o jag har sämre ork nu än när jag startade! Joggade ju igång mig förra året fast lite tidigare o sprang lätt 10-15 km i sept-okt. Det är helt otänkbart nu. Så igår var jag väldigt bestämd att nu jäklar ska jag gå o se till att de tar lite prover - minsann! Blodstatus, elektrolyter, tyroidea o en fästingkoll. Men nu känner jag - va ska jag säga!? Hmm... jo, jag mår väl annars, men orkar bara springa 7 km, nästan!? Jag menar, det finns ju de som inte orkar springa 7 km!? Men, men. Får väl ringa. Får väl lägga på lite dominans o använda mina kontakter så det blir lite prover tagna. Man vill ju liksom inte gå med en latent boreliainfektion. Grannen hade det o han var trött o orkeslös - men - han cyklade till jobbet (15 km) som vanligt men orkade ju inte springa o träna som han brukar (typ milen på 34 minuter...) å han hade borelia. Stärkt av detta ska jag nog ta tag i detta imorgon! Det här är ju annars en sån där grej som liksom kan göra att man slutar o träna, om man inte känner att det ger nåt!

Lilla Poppan då. Jo, igår körde vi uppletande, tre korridorer i en solfjäder o hon går ju verkligen galant! Men - sen var det ju den här lydnaden då. Het o ljudig o väldigt het på Sussis hundar, typ helt galen. Blev lite hårdhandskar innan hon fattade vinken. Hon är lite varvad o lyssnar liksom inte. I fria följet kan jag nästan bara gå nu, inga halter eller nåt annat avancerat, då blir hon för het. Sen har vi jobbat med krypet en del (himla lämpligt nu när hon är som hon är ;-/) Men jag håller på att lär om. Den planen som vi haft konstaterade vi dock att den höll inte. Får försöka få bak henne lite mer, hon ligger på lite för mycket o kommer framför mig o då vrider hon ut sig o hej o hå. Har kört det hemma idag med o det känns ganska ok. Men hon får mycket hjälp med handen o så har jag börjat berömma henne mer i själva momenten. Hon blir ju väldigt frustrerad när hon inte förstår, å då kommer ljudet. Hon är liiiite otålig om man säger så. Pratade precis med mamma Pirayas matte (Poppys uppfödare, alltså!) De har varit på den här My dog mässan o Stockholm o Piraya fick ett cert o en SM-pinne i Hoppklassen! De är grymma!

Husse var ute o gick långpromenixen med henne när jag kom hem från jobbet idag så jag har grejat hemma istället. Imon är jag ledig. Ska förstås testa på en ny joggingtur. Ska ev på bio på kvällen med en kompis, är inte så sugen på Hundraåringen dock! Får se vad det blir!

 Hon var så snäll Poppy att hon stannade till när hon hörde kameran börja zooma häromdagen! Hon är så duktig så! :-)
Tjo!