lördag 6 juli 2013

Heldag på klubben o Diggiloooooo!

Idag hängde jag på Monika o gänget som ordnade uppletandträning på klubben. Fick låna en av deras coola border collies till en plats innan. Jag har ju inte lagt med någon annan hund i en "riktigt plats" innan sen hon rusade upp, utan jag har stått med henne i koppel. Men nu körde vi det tävlingsmässigt. Å det gick jättebra! :-) Så skönt. Först körde vi ca 3 minuter utan störning. Sen körde vi en till då Monika gick runt hundarna och sen gick Jörgen o hämtade upp sin hund o Poppan låg kvar. Jätteduktigt! Sen körde vi en budföring på Monika och det gick fint. Hon är ju inte jättehet åter till mig, men hon gick o fick belöning. Mamma Piraya är likadan, till mottagaren är kul, åter till matte lite så där. Man har ju liksom varit där! ;-P

Uppletandet då?? Det är ju hennes favvogren där hon glänser som guld i solen. Inte då. Back to basic. Jag hade ute henne en god stund innan, tänkte att de signaler jag har för upplet är tillräckligt heta. Det drog ut på tiden så det tog nog en halvtimme innan det var dags. Vi gick upp mot rutan o mötte en annan hund, sen gjorde jag iordning väskan o fixade till sökskynket o hon nosade, nosade, nosade... Hmm... tänkte jag - hur ska jag få henne att bryta det??? Det gick nu naturligtvis inte. Hon fastnade helt i nosandet. Det var mycket folk, massor med vittring o hon är känslig för störning. Jag bröt henne efter några minuter när hon hade avverkat främre delen av rutan med nosen nere i jorden. Men jag gav inte upp för det. Jag körde sist å då plockade hon två föremål med lite hjälp på sista. Jag ville inte hon skulle gå för länge utan att hitta nåt. Så detta lägger vi i kategorin "Informationsinhämtning".

Sen körde vi lite lydnad istället jag å Sussi. Poppan fick köra hopp, ff o kryp. Vi har inte kört så mycket hopp, men hon hoppar ut jättefint o sätter sig, flera meter från hindret. Kanon! Men - hon kan smita vid sidan om hon hamnar lite snett. Så det måste jag jobba lite på. Onödigt att nolla liksom. Hon gillar verkligen att hoppa! Riktigt nöjd med lydnaden, för det var riktigt varmt, men det verkar inte bekomma henne något särskilt.

Så nu blir fokus på uppletandesignaler, platsen förstås, hopp o kryp. Allan fick en introduktion till apportering o Ylle fick en introduktion till läggande under inkallning vilket båda skötte galant, likaså uppletandet! Lilla Monster-Poppy får fortsätta med störningsträningen!



Inte lätt att fånga det monstret på bild! Men i den djupa pölen som hon försöker göra djupare tog hon ett härligt dopp på promenaden! Vad gör man inte... sen måste man ju rulla sig i mossan... ;-P

Diggiloo då? Jo, en jobbakompis hade fått platser på parkett till konserten o hade ingen å gå med. Klart man ställer upp! Det var faktiskt skitbra! Härliga låtar o bra artister! Kvällens överraskning sångmässigt är Mojje! Sjunger fantastiskt fint! Även Andreas Weise, men det visste jag ju egentligen redan. Likaså Linda Prichard, hon har en riktig pipa! Sen är jag väl inte så glad i Charlotte Perrelli, hon var hur gravid som helst. Jag tycker hon är lite anonym i sin röst, jag vill ha lite mer personlighet. E-type var med åxå o han har ju en tjej som sjunger hans "lead" o vem gjorde det?? Jo Lotta Engberg! Faktiskt skitbra! Kvällens humornisse var Per Andersson, han får Grotesco tror jag. Han var riktigt rolig!

Riktigt lyckad dag! Nu är klockan mycket o imon ska jag jobba kväll... Ska klippa gräset o fixa innan jag åker. Kanske ut o springa innan om det inte är för varmt.
Natti!