torsdag 25 juli 2013

Första semesterprojektet!

Då var vi hemma efter vårt första lilla semesteräventyr. En sväng till Dalsland och Värmland blev det. Vi blev så förtjusta i Dalsland när vi åkte hem från Norge förra året så vi sa att vi måste åka tillbaka. Det var lika vackert i år med. Vi har följt Dalslands kanal en del o sen rundade vi Vänern tillbaka hemåt. När vi åkte uppåt så var det MYCKET varmt. Strålande sol skulle det vara, även i Dalsland. Vi åkte förbi o stannade till vid akvedukten i Håverud. Ganska häftigt. Både järnväg och vanlig väg går högt ovanför slussen. Ett turisthak förstås, men det var inte så mycket folk. Bra träning för Poppan för det var mycket folk o hundar! Vi hamnade till slut i Bengtsfors, tog in på hotell där. Vi hade tält med oss, men vad tusan, de hade sommarpris! ;-) Åt nog den godaste hamburgaren där, någonsin! Det var värsta 70-tals byggnaden, men det var fint och fräscht inne. Lite pool hade de med, men gissa vem som glömt badkläderna... En skön promenad blev det på kvällen o inte så mycket mer eftersom vi kom iväg lite sent.

På natten till onsdagen så började det regna och åska... Vem hade regnkläder med sig??? Inte vi. Ganska orutinerat, men vi gav ju oss av lite spontant så där, så vad tusan. Vi styrde kosan uppåt mot Årjäng på småvägar. Vi hittade en skylt upp mot en nationalpark så där körde vi upp. Vi var garanterat de enda svenskarna! Inte jättemånga bilar, men kanske 7-8 stycken. Det var uppehåll så vi strosade iväg. Vi gick nån kilometer och sen såg vi att man kunde gå en runda på 5 km. Det var otroligt vackert. Och tyst. Det duggade lite emellanåt, men det var en mysig vandring. När vi varit ute i 2 timmar så började jag fundera på om vi verkligen gick rätt? Men vi följde skyltningen så det var bara att traska på. Då började det ösregna, men jag hade paraflax med mig så vi kurade en stund under det, sen lugnade det sig igen. Allt som allt var vi ute i ca 3 timmar så 5 km - no way! Men skönt var det. Vi körde vidare uppåt mot Årjäng. Då hamnade vi på nåt ställe, Lennartsforsen. Det var en sluss som hade väldigt hög höjdskillnad så det var många steg för att ta sig igenom. Här är en bild. Två stora båtar och tre kanoter/kajaker i en sluss. No problem

Jag tror det var 4 sluss-steg för att ta sig igenom. På kvällen hamnade vi i Årjäng. Tog in på ett fint Best Western hotell där, det var inte sommarpris! ;-) Men vi bodde bra, spelade bowling på kvällen, åt gott o kollade på kvarten Sverige-tyskland. På morgonen drog vi vidare mot Karlstad, gjorde några stopp på vägen. Sambon ville kolla på en fotoutställning där av nån som heter Jens Assur (tror jag) Väldigt häftiga bilder, hur stora som helst, från olika delar i Afrika. En del vackra, en del tragiska. Jag kollade en sväng sen gick jag ut till Poppy o la mig i parken med en talbok. Hon har fått öva sig på att koppla av! ;-) Kanske inte hennes bästa gren, men hon har varit duktig.

Hon har ju sovit hos oss nu utan bur, hon brukar sova i bur hemma eftersom hon lätt hittar på ofog. Klockan 21 så brukar hon bara vilja gå o lägga sig annars blir hon övertrött... (läs: ett monster) Första natten sov hon lös på hotellrummet, framåt 4 så vaknade både jag o sambon av att hon tassade fram o så kände man små försiktiga slick på handen  "Ska ni inte stiga upp nu!?!" Då väste man "Gå o lägg dig" Ja då gjorde hon det (efter att hon varit hos båda två förstås... ;-) Sen dröjde det en stund innan hon kom igen "slick, slick" lite försiktigt så där... Söt, men kanske inte så poppis! Nästa natt barrakiderade vi henne bakom en stol, men vid 05,30 hade hon krupit under stolen och kom tassande "slick, slick, ska ni inte gå upp nu!" Jag har sovit i bilen på väg hem  kan jag säga.

Nu har det varit lite ompackning här för imon är det ju hundläger. Jag har jättedålig koll på detta, vet faktiskt inte ens vad instruktören heter, men det blir nog bra. Jag o Sussi ska dela husvagn, men doggsen får sova i bilen. Hon löper väl fortfarande skulle jag tro.

Nu blir det i alla fall natti, imon ska jag vara på klubben vid 8! Hjälp - jag trodde jag hade semester! ;-)
Tjo!
H