tisdag 2 juli 2013

Duktiga Poppan! :-)

Igår överträffade vi oss själva, jag o Poppan! Eller kanske... Poppy blev väl inte så överraskad... ;-) Vi körde igenom hela appellen o det gick över förväntan! Det trodde jag inte för ett par månader sedan när jag hade värsta monstret i kopplet o tragglade med mina tre steg i fria följet. Kom liksom inte längre o total idétorka. Men från början nu. då. Jag o Sussi o Gustav träffades o spårade på em. Sussi hade lagt ett lite längre spår till mig med lite busiga vinklar o annat. Sussi jobbar lite med sitt lokalsinne och en vinkel råkade ligga typ 10 m från slutet, men det var inga problem sa Poppan! Här byter vi inte några spår inte o tog vinkeln o tuffade i spåret o när hon gått 10 m efter vinkeln så började hon vinda högt o rätt som det var så ställde hon sig på bakbenen och studsade upp mot en gran där en klädnypa satt... Här skräpar vi inte ner i naturen! ;-)
Sen åkte vi till klubben o körde lydnad. Jag var sist av gänget för jag ville inte ha för mycket störning på plan med andra hundar. Det är ju faktiskt inte normalt det på tävling. Så tänker jag i nuläget. Inrop och folk som stod på båda sidor, både kända för Poppy o okända. Hon var lite het i fria följet så jag startade o tog nåt steg bakåt för att justera henne lite, annars gick vi hela. Fick påminna henne lite i halterna då hon blev lite stående o kollade sig omkring, annars hängde hon med fint. Framförgåendet gick åxå fint. Gick i lagom fart o hyfsat rakt. Läggandet, där sa det bara PANG i backen. Inkallningen så gjorde hon en lite lov mot hennes alternativa matte (Anneli) som stod på plan ;-) Apporteringen gick fin-fint. Lite långt bak i ingången. Det sista var hoppet o hon hoppade ut jättefint. Sen blev hon lite distraherad på återhoppet o gick bredvid ;-( Men vi gjorde om det igen o hoppade ut lika fint. Sen hoppade hon åter jättefint, sen innan jag hann berömma henne hade hon hoppat ut igen o satt sig... Sötnos!

Efter lydnaden körde jag en plats med Gustavs hund. Det var inga bekymmer. Bra fokus på mig hela tiden. Nu ska jag börja smyga in lite nya hundar o att hon inte ligger på kanten. Jag ska själv börja vara lite mer "störig" o få henne att misslyckas nån gång så att leksaken blir värd mer.


Till sist körde vi en budföring på P-O. Full fart ut, men inte så full fart tillbaka... Passar på att kolla lite annat på vägen ;-P Jag får nog utrusta mig med lite roligare leksaker. Trots att jag viftade som en galning med bollen så ville hon ändå tillbaka till P-O som inte hade nån boll... Ja, ja, förbättringsområden!

Idag har jag jobbat o sen gick jag o Poppan en skön långpromenad. Hon är faktiskt lite trött här idag vilket är mycket ovanligt! Jag skar strax ringa pappa o försöka sy ihop vår tänkta Skottlandsresa.

Nu har jag bara 13 dagar kvar... ;-P