söndag 23 juni 2013

Träningshelg avklarad!

Då var midsommarhelgen avklarad så även en lördag o söndag i hundträningens tecken. Det visade sig att jag var grymt trött på lördagmorgonen och sov till kl 10 vilket jag inte vet när det hände senast. Vi skulle träffas hos Sussi vid lunch, men jag kom därmed iväg lite sent. Behövde fixa lite grejer innan jag åkte så jag drog direkt ut i spårmarkerna. Vi var sammanlagt 8 pers och en hel bunt med hundar. Anneli hade lagt ett spår till Poppy och då kan man ana lite bus... Det började med serpentiner längs med skogsvägen. Poppy fick jobba lite med att fästa, det gick nog mot hennes förutfattade meningar om hur ett spår ska gå för att inte tala om mattes. Lille Allan hade varit en vända in mot i spåret åxå med en grej vilket hon nog behövde kolla. Men sen fäste hon å då gick hon finfint. Lugnt och metodiskt o plockade grejor av skilda slag. Sen var det dags igen, jag visste att det var något mer bus. Anneli hade gått zick-zack under ungefär 15 meter och då fick hon jobba. Men hon klarade ut det med och hittade sitt slut efter lite serpentiner till. Duktig kicka!

Det var en del knott, om man säger så. Det gällde därför att vara rätt utrustad! Det regnade och höll på så det var ett riktigt knott-väder... Så här såg jag ut!

 Hittade även årets första!


Anneli drar ju gärna en o annan fräckis, därför fick hon ett specialanpassat spår som Gustav o Sussi fixat...
Hmmm... vi går nog inte mer in på det nä! ;-)

Ett uppletande och lite lydnad blev det åxå under eftermiddagen. Uppletandet gick galant och lydnaden lite sisådär. Lite överladdad Poppy av alla hundar och aktivitet runt omkring. Men det lugnade ner sig hyfsat.

På kvällen hade Sussi o Gustav fixat käk. Mmm... Så gott det var! Samling i köket och hjälp med glada tillrop!

Kvällen avslutades i lite Gangnam style och danstävling. Vad göra man inte för en 10!? ;-O

Som vanligt sov jag uruselt, första natten borta brukar bli så. Sov mellan 2-4 i alla fall o sen slogs jag med madrass o flugor. Det är ju så när man är bortskämd med en Tempur! Då får man ju packa med sig den, annars får man ju skylla sig själv. Vid 7-tiden gick jag o Anneli upp o vid 10-tiden var vi ute i spårmarkerna igen. Nu la jag ett spår till Ninni, ett förföljespår. Stopp på 5 minuter vid två tillfällen sen inväntade jag ekipaget. Det hade gått jättebra vilket var roligt. Det var länge sen jag körde ett sånt. Ska testa det med jaktstollan Poppy. Hon kan behöva få upp tempot lite ibland. Poppy fick ett nytt klur-spår av Ninni. Vi provade ett zick-zack test igen. Det gick bra men hon fick jobba. Det visade sig att det var en lega från igår i zick-zacket och det var lite rester från det föremålet som låg där, men det plockade hon! Hon missade en pinne efter det, men det var inte för att hon inte ansträngde sig, för jag tyckte hon jobbade jättebra. En cirkel på 30 meter blev det åxå- inga problem. Efter näst sista apporten så dök några av träningskamraterna upp på vägen som var ganska nära, då blev hon ganska störd så vi väntade tills de hade gått förbi, sen tog hon sista biten jättefint. Det är lite konstigt för i uppletande så är hon inte alls särskilt störningskänslig, men i spåret är hon det. Uppletande körde vi med och det gick jättebra.

Lite lydnad åxå förstås. Idag var hon bättre i balans. De andra hundarna var trötta (mattar o hussar med tror jag ;-) Men Poppy tar fram sin överskottsenergi och skötte sig fint. Störningsträning med ff och ställande och läggande. Några kommenderingar på inkallning åxå eftersom hon har tenderat tjuvstart. Sen körde jag en sväng till när Lina körde Alfred. När jag körde ett läggande o Lina kastade en boll så försvann Poppy som en avlöning. Det klarar hon inte... Då började vi köra plats istället med kamprullen. Hon drog några gånger men blev stoppad av Anneli, men sen låg hon kvar o var koncentrerad, men jädrar vad laddad hon blev efteråt. Ett under att mina fingrar var kvar. Jag tänkte på det efteråt att det blev lite för svårt för henne, men vi blev så uppe i det och det gick ju bra till sist. Fortsatt fokus på platsen och störningsträning får bli  melodin!

Nu har min kollega gått på semester och det blir 4 veckors hårdkörning på jobbet skulle jag tro. Det är helt ok, brukar vara roligt att jobba på sommaren, det är lite nytt folk i o med semestervikarier och man får anpassa sig o anstränga sig lite till och hitta lösningar vilket passar mig.

Nu ska jag vila mig i form tills imon. Har en viss träningsvärk efter gårdagskvällens övningar samt en förkylning som tack o lov börjar gå mot sitt slut!

Gokväll! Här har vi gänget!