lördag 14 december 2013

Officiell rallydebut!

Japp! Nu var den avklarad! Åkte iväg vid 8,40 hemifrån ca. Banvandring för mitt startnummer var vid kl 11,40 så det var god tid, men hon behöver det. Atomhallen i Hultsjö ligger verkligen mitt ute i skogen... Jag hann vara med på banvandringen innan min så då kunde jag kolla av banan lite. Kändes rätt ok. Bestämde mig för att jag INTE skulle missa någon språngmarsch-del, lätt hänt i denna gren eftersom man ska börja springa vid en skylt, sakta av o göra moment o sen springa direkt igen osv.

Poppan fick en promenad, ganska laddad hund. Hade hunnit med i att dra in en filt i buren i bilen samt bajspåsarna låg i avrivna i smulor medans jag var inne o anmälde mig... En promenix över ett fält o sen ca 40 minuter lydnadsträning gjorde susen. Sen fick hon vara i bilen en stund medans jag var med på nästa banvandring (varför inte liksom...) memorera, memorera... Sen hade jag ute henne igen ca 40 min med mer lydnadsträning. Hon var alldeles för het i början, ljudade vid korta förflyttningar osv, men det lugnade sig tack o lov. Till slut fick vi gå in i hallen. Man fick gå in när ekipaget innan gick in o började köra, men man fick bara sitta lugnt o vänta o Poppan körde kontaktövningar med mig! ;-) Full fokus på matte = ge hit en köttbulle. Det kunde det liksom vara värt! Sen var det vi. Man fick värma upp lite längs kanten mot läktaren o hon kollade lite där, sen var hon med mig. En bollkamp innan ingång, sen var hon fokuserad. Hon har varit riktigt bra, tävlingsmässigt, att hon liksom går ner lite i varv o har fokus på mig. Vi körde alla momenten o det kändes riktigt bra, men tänkte att jag har nog missat en del, men man vet liksom inte om det eftersom man inte riktigt kan reglerna. En uppenbar miss var det dock o det var i en helomvändning, "tysksväng" som vi kallar det, när man vänder helt om o hunden går bakom en. Vi gick mot en skylt o en kon o hon sträckte ut näsan o välte konen... -1 för nosning o -3 för vält kon - å det var det hela! 96 av 100 poäng blev det o 6:a av 47 startande! Jag är mycket nöjd! Fast egentligen är inte tävlingen det viktigaste, utan hur hon uppförde sig i övrigt, å det gjorde hon galant! Inga utfall, inga svansar som flaggade, inga andra hyss, mycket bra fokus på matte helt enkelt! Det var faktiskt det bästa idag! Sen var resten en bonus! Hon kunde till o med stå o se på när hon kampade eller sprang med sin hund vilket tidigare hade utlöst hennes monsterinstinkter!

Det här gav mersmak o det är inte omöjligt att jag försöker köra så jag bli uppflyttad i klassen ovanför, dvs 2 tävlingar till över 70 poäng å det känns ju inte helt orimligt.

Nu blir det snart glöggfest med grannarna, ska bli en trevlig avslutning på dan!


Tjolahopp!