fredag 13 december 2013

Ja nu blir det rally!

Ja det var visst imon! Har varit ledig idag så jag gick en långpromenix, var o handlade i stan o  sen var det lydnad som gällde. Värmde upp med lite Gunnar-övningar o hon var ganska laddad kan jag säga. Lite pipig med så fort hon inte fick belöning fort nog eller vid starter. Körde väl nån halvtimme sen började hon faktiskt landa i tassarna lite. Det har ju inte varit något överflöd av lydnadsträning precis sista tiden. Lite ff, inkallningar, framförgående som jag utvecklade till framåtsändande-sakta-gåendet. Gick riktigt fint faktiskt. Nu kan jag klicka när hon går fint o sen kasta, hon är kvar i position gående framåt o väntar på gotten. Det är både bra o användbart tycker jag. Sen så var det ju det här med rally... Det är ju så himla jobbigt med kopplet! Hålla ordning på det! Men, men. Vi körde lite olika ingångar, både till halt o till marsch. Hon har svårt att sitta kvar när jag ställer mig framför henne, då vill hon gärna vara snabb in vid sidan igen. Nu kommer jag plötsligt på en grej som jag glöm o köra - Den där när hon ska sitta/stå/ligga kvar o jag går runt henne. Den måste jag testa ikväll. Måste ställa upp lite koner med o gå slalom. På KM så gick jag ju för nära så hon hoppade både över skyltar o koner... Det är lite o tänka på faktiskt! Utförandena är ju i sig inga större bekymmer, men själva serien o ha koll. Testing, testing får det bli. Det fick ju mig i alla fall att köra lite lydnad idag! ;-)

Annars är det mest ut o springa o Gunnar-övningar som gäller. Jag sprang ca 8 km i onsdags i snöblasket, men det var ganska ok faktiskt. Hyfsat tempo tycker jag själv, men jag struntade i intervallerna. Är inte helt ok vid mitt höftben. Jag har självdiagnosticerat mig o tror att det är gluteus media som krånglar. Har försökt att köra extra stretching på den rackaren.

Imon har vi glöggparty med grannarna. Jag råkade få på mig att göra två matpajer. Inte min starka sida. Kastade mig över 2 olika recept idag o var o handlade o hej å hå. Nu är de i alla fall gjorda o jag står å ångrar att jag inte gjorde nåt så enkelt som en tacopaj... Ja, ja, tanken var god i alla fall. Den ena var nån provecalsk paj o den andra med broccoli o champinjoner. Jag kan ju inte provsmaka heller, vill ju liksom inte ha ett hål i pajen... Det är en till som gör pajer så jag hoppas hon gör en stor paj! ;-)


Gick en härlig promenix idag å jag stannade o körde lite fjärr!
Johoda, hon fixade stå, sitt, ligg på denna minsann! Ingen direkt nytta av det imon precis... men hon kan ju behöva lite annat o tänka på!

Nu ska jag läsa god bok en stund innan det är dags för lite tv!
Tjo!
H