onsdag 25 december 2013

Juldag o jobb!

Upp i ottan i morse o åkte o jobbade. Några besök avverkades men sen har jag suttit med lite olika statistik o presentationer som vi ska ha i vår. Rätt skönt med tidsödande. Brukar försöka göra sånt när det är helgdagar för då är det lugnare med "utebesöken". Kunde sluta vid 15 i alla fall. Åkte direkt o lade spår till Poppan, kanske 600 m med någon spets och ett styck hare som smet upp framför mig, så jag passade på att korsa det spåret. När jag kom hem så var husse o Poppy på promenix så då passade jag på att röja här hemma o greja. Jag la sista pusselbiten igår och så här blev det!


Det är så mysigt o pussla o lyssna på radio eller talbok. Typiskt jul eller regnpyssel. Nåväl, pannlampa på så stack jag o Poppy iväg o gick spåret. Det är skillnad å go i skogen när det är ljust o när man går med pannlampa! Det är mycket svårare att orientera sig. Jag har faktiskt riktigt bra lokalsinne, men just här i denna skogen så blir jag lätt förvillad för det är lite otydliga skogsvägar som liksom plötsligt dyker upp o sen försvinner o vägen där jag parkerat bilen svänger dessutom. Men efter ett jättefint upptag bar det iväg. Poppan galoppade emellanåt å jag hängde på. Jag tänkte att här missar vi pinnar - men det gjorde vi inte! Jo - sista pinnen gick hon över, men när hon kom ut till vägen så for näsan upp o sen bar det iväg tillbaka o där låg den. En riktigt fin spets gjorde hon o haren noterade hon inte alls vad jag kunde se. Härligt!

Å igår var det ju julafton. Riktigt skitväder, men jag hoppade i joggingkläderna å gav mig ut ändå. Poppan skulle vara i hundgården hela em o kvällen så hon behövde vallas. Jag tänkte att om hon får dra mig en del så blir hon trött. Men jag kom igång bra o naprapaten har gjort nytta så inga krämpor alls, så jag intervallade en del o det var förstås nyttigt. Hon fick vara en del lös i alla fall så det blev ett bra pass ändå. Egentligen skulle jag ju behövt köra lydnad, men det har inte blitt så mycket sånt. Jo, jag o Sussi körde ju häromdan, men Poppan är het o pipig för tillfället så det känns sådär. 

På em åkte vi till sambons bro med fru o käkade mycket god julmat, sen drog vi till min bror där det blev fullt hus. Vi var 19 pers som mest. Käkade hemgjorda hamburgare o spelade julklappsspel o det var riktigt trevligt! Några stackare fick dock gå hem utan paket... ;-) Men jag fick ett som jag var mycket nöjd med!

Har börjat läsa en  riktigt bra bok som jag fick låna av en kompis, Fortfarande Alice heter den. Den handlar om en kvinna som är 50 år som är mitt i liv o karriär, jobbar som psykologiprofessor på Harvard o maken är något liknande. Plötsligt börjar hon glömma saker o en gång har hon svårt att hitta hem när hon är ute o joggar. Det visar sig att hon har fått Alzheimer... Väldigt bra skriven, har redan avverkat ca 100 sidor. Bygger på en sann berättelse. Kommer inte ihåg författaren. Rekommenderas! Sen har jag börjat på en annan bok i mobilen, en prisad bok som heter "Egenmäktigt förfarande" av Lena Andersson. Först tänkte jag att jisses, vad är det här för en djup bok!? Men den verkar åxå jättebra, en bok om kärlek verkar det vara. Jahapp, dagens litteraturtips blev det visst. 

Nu velar vi lite här hemma om vi ska åka till kompisar eller vara hemma, hemma känns skönt efter sent igår o tidigt i morse. Får se vad det landar i. Imon blir det upp i ottan, kl 9 ska vi träffas o spåra med ett gäng, vet knappt vilka det är. Poppy ska få testa sitt nyinköpta citronhalsband skulle jag tro! ;-)

God fortsättning!