tisdag 10 december 2013

Det är gött när det är varmt! Inomhus...

Helgen har varit trevlig och ganska lugn. I lördags var jag o Sussi hos Gunnar o körde först utomhus med olika övningar och det slutade med att vi hade Poppan lös i hans hästhage med hans 3 hästar runtomkring oss... Gulp! Men det var inga bekymmer! Hon hade fullt fokus! Gunnar ledde en häst o jag kastade en boll över hästen som  hon sen sprang runt den o tog. Jisses! Sen var det uppletande o spår i djupsnön. Poppy spårade jättefint i knixig terräng, men dissade ett par pinnar som låg ner i djupsnön (det var verkligen knähögt med snö ute i Bondstorp).

När jag kom hem stack jag ut o sprang. Det var 8 slitiga km i lössnö. Men det blev gjort. Lite stressigt var det allt, det var klubbfest på kvällen med tema "din hundras". Jag valde att våffla håret vid öronen eftersom Poppan har så fint änglahår vid sina öron! Nu var inte mitt hår på något sätt likt något änglahår... det var liksom lite svårt att få till några våfflor på redan lockigt hår. Dessutom tröttnade jag snabbt. Ja, ja. Men trevligt var det. Det blev mat o 7-kamp. En fest helt i min smak! Vi gick ut hårt i en musiktävling, sen var det dock en hel massa andra utmaningar o där sket det sig. Vi vann inte alls. Men nästa gång! Det var bl a en slags vighetstävling som jag skulle vara med i. (Stel som ett kassaskåp...) Man skulle plocka upp ett Cornflakes paket som stod på golvet - med munnen! Man fick bara ha i fötterna i backen. Överdelen var avklippt. Sen klipptes paketet ner ca 5 cm åt gången å det kändes i min arma kropp kan jag säga. Till slut var det jag o 3 25-åringar kvar o jag fick ge mig. Baksida lår protesterade vilt. Men en rolig grej var det!

Söndagen bjöd på snöoväder som började kl 10 å det var precis då som vi träffades i Forserum o skulle köra lydnad. Störningsträning, en plats o ff bidde det för hennes del. Det gick väl helt ok. Sen gick vi långpromenixen i snöovädret. Ganska härligt faktiskt! En skön viloeftermiddag o kväll blev det sen o det var gött!

Igår när jag åkte hem från jobbet å hade storhandlat så ringde sambon o sa att pannan stannat. Vi eldar med pellets o det hade satt sig i skruven. Vi tillbringade de följande 3 timmarna i pannrummet o kom in igen vid 21 på kvällen. Stackars Poppy fick vila sig iform. Det dumma var att vi inte fick det att släppa. Sambon fick fortsätta idag o till slut har han fått loss det efter ytterligare timmars krångel. Antagligen har vi fått dålig pellets som pulveriserar sig o sätter sig i skruven. Jag såg ett scenario att få tömma ut all pellets i behållaren i sopsäckar för att komma åt skruven i botten. Det rör sig om ca 3 ton pellets som i så fall ska skyfflas bort för hand. Nu håller jag alla tummar jag har...Jag hade dessutom varit på nybesök hos en naprapat efter jobbet o det var väldigt välbehövligt! Min högersida var som ett skruvstäd o det har knakat o brakat för fullt. Nacken är fortfarande stel, men nu kan jag böja den både framåt o åt höger sida vilket var snudd på omöjligt innan.

Ingen träning idag heller, har tillbringat kvällen som barnvakt åt brorsans barn. Pappa kom dit åxå så vi hade det riktigt mysigt. Spelade schack mot Kalle, mellangrabben (jag kommer aldrig ihåg åldrar, men typ 9 år....) Jag vann! ;-) I Rygertfamiljen viker man inte ner sig mot minderåriga. Punkt. Har inte spelat schack på typ 30 år, men det kom åter.

Imon blir en tidig morgon. Ska undervisa redan kl 8 till ca 11 o sen möte på dialysen på em. Jag o kollegan får nog åka ifrån lite o fixa, men det brukar lösa sig.

Här är Poppans nya kompis som dock först var illa utsatt i en attack som gick över! ;-)

 
Det snöar på bilden! Vad mysigt! Hur gick det till!?!
Gonatt!