söndag 22 december 2013

Dan före dan...

Ledig helg o så har jag roat mig, bland annat...


Älskar o pussla! Det var några år sen sist dock, har prioriterat annat. Men nu har jag en del ledigt i jul så nu blir det av! Helgen har varit väldigt lugn o skön. Tränat med Poppan en del förstås. Igår var vi först ute o sprang 6-7 km så då tänkte jag att nu är hon väl lugn ett tag... Men nähäpp, en timmes vila sen tjatade hon konstant på oss. Planen var att köra lydnad på em, men det blev istället ett längre spår o uppletande. Då var hon faktiskt lite lugn sen. Vi stack till kompisar så då fick hon vara i hundgården på kvällen. Idag har jag o Sussi kört spår, uppletande o lydnad. Poppy fick ett lite längre spår i ganska hård blåst. Hon spårade jättebra, men genade lite ibland vilket gjorde att hon missade en pinne på slutet där det var ganska öppet. Jag tror det var en färsk skogspinne. Hon har ju lite lätt o vinda in så jag får nog lägga in lite korta spår med mycket noggrannhet igen. Uppletande vi körde var svårt för dem. Sidvind bakifrån kan man väl säga å alla hundarna missade en liten skinnbit som låg nära. Blåsten förde dem väl ut i rutan. Grabbarna jobbade bra, både i spår o upplet. Ylle behöver lite längre tid o fästa än vad han fick idag. Han gick ett spår som var som ett M o det första benet behöver nog vara lite längre. Allan fick gottar i spåret för att tagga ner lite. Under tiden roade sig Poppan med att förstöra sin filt som hängde över bilen o fortsätta att repa upp bajspåsar från rullen...

Lydnaden var väl ingen höjdare. Nu är hon inne i en period då hon är stressad o ljudar mycket. Jag kan inte göra en start i ff utan att det kommer ljud, jo kanske om jag kört henne nån timme eller så... Vi avslutade dock med en plats där jag tog henne direkt från bilen o la henne med Ylle, lite modigt, inte för att jag tror att hon ska gå upp, men för ljudets skull. Innan jag vände upp när jag gått ifrån så hade hon lagt ner huvudet, men hon pep lite först. Men sen tystnade hon. Hon gjorde en kanonfin plats med i torsdags när vi var hos Gunnar när hennes favvo-polare Allan gick upp o strulade en del under platsen. Hon låg snällt kvar, tyst o fin. Det var härligt!

Imon blir det nog Attila en sväng. Ska jobba på dan, göra några ärenden innan jag åker hem o sen är jag ledig till onsdag. Jobbar fred åxå sen är jag ledig en vecka! Härligt! Poppan ska löpa vilken dag som helst så efter löpet blir hon nog lite trött o lugn i 4 veckor så då får jag väl köra på lite. 

Nu väntar varma mackor på mig!
God Jul!