lördag 5 oktober 2013

Hund o matteträning!

Igår var vi på klubben jag o Poppan. Jag la ett längre spår innan så hon skulle vara lite i fas med mig. Spåret gick finfint. La ett upptag på kanske 7-8 meter för att testa och hon gick rakt ut till spåret, kände av och gick åt rätt håll. Spåret innehöll dels vanliga pinnar o dels skogspinnar som jag plockade upp under spårens gång o nu tog hon dem minsann! Hon är som en kobra... Men - hon klyver dem glatt om jag inte är snabb nog! Grunnar lite på hur mycket krut jag ska lägga på detta. Nu byter jag snabbt till en annan pinne som jag har med mig som jag leker med samtidigt som jag byter mot korv. Igår klöv hon min fina ekpinne... Hon brukar ju inte tugga annars i den vanliga apporteringen. Får fundera på det!

Sen drog vi till klubben. Det var jag Sussi, Anneli o Gustav. Först kaffe o planering. Jag vill köra igenom 1:an med lite kommendering. Vi började med en budföring o sen en plats. Platsen gick jättefint. Jag har hennes favvoboll som jag smyger ner bakom mina ben (vilket hon självklart ser...) o sen får hon springa o ta den. Hon känns hyfsat i hormonell balans nu så då får man ju passa på o lägga lite plats. Sen blev jag kommenderad igenom 1:an. Det kändes ganska ok. Hon var lite väl het vilket gör att hon ligger på lite väl mycket på linförigheten och jag kan få lite ljud i starten. Övriga moment var inga större bekymmer förutom i kvarsittandet i inkallningen där hon satt lite oroligt. Vi jobbade lite på det och sen var det bättre. Vi hade gjort upp en bana för framåtsändande och jag gjorde några skick på pinne och saktagående och nu testade jag o gå till inkallningspunkten och det gick väldigt fint! Hon är fortfarande helt förvånad när jag kallar in henne i det läget, men det kommer nog. Hon känns ganska go o glad! :-) alla var nog nöjda efter några timmars träning!

Idag var jag uppe i ottan och förberedde en föreläsning vi ska ha på måndag. Den kom lite hastigt på så jag sa att jag kan fixa den hemma istället. Det är nästan bättre att göra sånt hemma istället, för då får man vara vid. Jag skriver upp tiden förstås med chefens ok med mig. Sen stack jag o Poppan ut o sprang. 9 km bidde det o en timme tog det. Några småstopp på vägen vid möten av hästar, jägare med hundar o annat o jag gick på några jobbiga knattar som vi skulle över, annars kändes det helt ok! Jag fick springa längre än jag tänkt eftersom de jagade där jag hade tänkt svänga, men fina skogsstigar gör ju att det underlättar en del! Nu latar jag mig o Poppan har sovit en stund. Ska tag i fortsatt rensning här hemma snart.

Imon blir det tävlingsträning på Forserums bk. Tänkte köra igenom lyd kl 1 och få till någon ytterligare plats med trygga hundar.

Fått ett par bilder från Lena Mattson som hon tagit på Poppan! Jag har ju svårt att fånga henne på bild eftersom som hon envisas med att vara i rörelse hela tiden... Tack Lena!


Tjo!