tisdag 15 oktober 2013

En dag i hundens tecken!

Å lång har den varit åxå, men väldigt rolig och givande! Jag, Sussi o Anneli for upp till Ditte Andersson idag och tillbringade 4 timmar under hennes vakande öga. Det var ju en annan Poppy med idag och det märktes ju skillnad. Sist jag var där så var hon ju helt hysteriskt skendräktig och pipig så det gick ju inte att träna någonting, men idag destomer! Jag började med att titta på ingångarna, de är ganska bra på nära håll, men blir sämre vid t ex inkallning eller apportering. Fick lite nya tips där. Sen körde vi lite fritt följ och förändrade lite på min språngmarsch. Det är ju lite skillnad på språng i bruks o i lydnad och vi fick till det riktigt bra. Nästa omgång körde vi inomhus. Vi fortsatte att titta lite på ff och sen på fjärren. Den har varit så explosiv så hon har inte kunnat stå stilla. Nu körde jag den med mycket mindre hjälper (typ inga alls, bara ord) och så jobbade vi lite med belöningsplaceringen bakom henne (vilket har varit svårt så hon har vridit sig) men nu gick det bättre. Nu gjorde hon alla skiften med nästan låsta bakben! :-) Så duktig är hon! Å hennes ordförståelse är ju verkligen fantastisk. Jättekul att köra henne när hon är på det humöret! Alla var nöjda o glada och jag avslutade med att köra igenom 1:an med kommendering. Allt såg fint ut förutom att jag måste fundera lite på hur jag gör mellan momenten med henne. Jag har låtit henne lite vara mellan momenten, varit rädd att hon blivit för laddad om jag har henne för fokuserad på mig, för hon är ju ändå fokuserad sen när jag gör momenten, men nu ska jag jobba mer med att få henne att vilja in vid sidan mellan momenten, så att det kommer från henne. En sallad tillsammans efteråt när vi pratade igenom allt o sen styrde vi kosan hemåt. Jag o Sussi gick halvmilen runt A6 golfbana med hundarna och sen drog vi upp till klubben för att ha TL-möte om rapporten som är nästa helg. Lite mör i hjärnan är jag nu kan jag säga...

Imon blir en lång dag på jobbet med undervisning hela em och den Powerpointfilen är inte riktigt klar än... Lite patientbesök på fm åxå så vi får se hur vi får ihop det...Har nog sålt min moppe åxå. Det kommer en å hämtar den imon är det sagt. Skönt! Den behöver ju inte stå här hemma o bli skruttig.

Här är Sussi, Allan o Ditte djupt koncentrerade i nåt viktigt! :-)

Nu blir det bingen...
Gonatt!