måndag 2 mars 2015

Vårkänning!

Ledig idag! Så skönt! Har jobbat i helgen på "det vanliga" jobbet. Har hunnit avverka 3 pass i Eksjö och det har gått bra. Vissa delar är lika, vissa inte. De har mer läkartäthet där, jag är ju van att arbeta ganska självständigt så det blir väl till viss del en omställning. Sen datorsystemet förstås. De har ju Cosmic o jag har ju inte jobbat så mycket i det, bara på praktiken till dsk, men det ska nog lösa sig. Den största skillnaden där är dock att vi ska diktera... inte van vid detta! Kommer säkert sluddra o glömma hälften, men man kan ju justera i efterhand. Det är nog en vanesak. Det är ett mycket större område att åka på än i Jönköping, de har väl 15 mil från ände till ände och det tar ju lite tid. Det innefattar ju flera kommuner, t ex Eksjö då förstås, men även Aneby, Nässjö, Sävsjö, Vetlanda och så har vi även Österbymo som ligger i en kommun som jag inte kommer ihåg just nu... Det tillhör ju egentligen Östergötland, men de köper våra tjänster eftersom deras palliativa enhet inte åker så långt vad jag förstår. Men när man har ett så här stort område är det ju svårare att göra akuta insatser, t ex om någon blir sämre och man skulle behöva göra en bedömning. Men så är det ju när man bor mindre centralt som t ex Jönköping. Det är ju likadant om man t ex bor på Visingsö till exempel. Men jag upplever nog att det är ett annat förhållningssätt om man bor mer perifert än om man bor i storstan. Den där förväntan att man vill ha allt fixat precis nu är mer en storstadsmentalitet än ute på landsbygden (tänker väl mer om man söker akut vård generellt). Det känns spännande i alla fall med nya utmaningar! Lite detaljer kvar o fixa med schema o sånt, men det ska väl lösa sig. Nackdelen nu är att jag får jobba månd-fred, det funkar inte med helgerna eftersom det finns önskemål om att jag ska vara på teamet i Jönköping ett par dagar i veckan också. Men vi kör så här fram till midsommar så får vi se sen. 

Filmquizen då? Vi vann! :-) Det var andra året i rad så det kändes gött! Det var över 60 deltagare i 8 lag, så det var en strid på kniven. Det var inte filmer som jag brukar kolla på kan jag väl säga... Inga romantiska komedier direkt! Men jag kunde väl bidra med en del svar kring filmmusik, men annars var det nog mest prisbelönade filmer o där har jag lite dålig koll. Men kul o välarrangerat var det!

Lilla Poppan har fått en del lydnadsträning och det har gått över förväntan faktiskt! Hon var varit väldigt samlad mot vad hon kan vara ibland. Ikväll ska vi köra en tävlingsträning o jag tänkte mig nog köra igenom högre klass lydnaden. Hon kan det inte alls klockrent, men jag vill ha en värdemätare. Ska förstärka lite i momenten så hon inte ballar ut o goes ballistic... Försöka hålla henne lite samlad. Planerna på klubben är väl dyngsura, men va tusan, kan hon lägga sig i vattenpölarna nu så ska det väl inte vara några problem... 
Ska ta tag o anmäla till lite tävlingar framöver, både lydnad och högre spår tänkte jag. Men eftersom jag hoppar platsen så är chansen att bli uppflyttad minimal... men hon behöver ju ut i den miljön. Rally får det bli åxå. Det är nyttigt för henne, men kanske inte kommer träna det nåt särskilt, det får liksom funka ändå. Nu plötsligt jobbar jag ju inte var tredje helg!

Längtar till våren nu, det ska dock snöa igen här i em... jag väntar på att de ska komma från Mio o hämta en del i min soffa. Det är en sits där som liksom är lite lägre än de andra två. Sak bli intressant o se om det kommer uppför min backe här... å vägen är bedrövlig, det är inte håligheter i vägen, det är kratrar... tvätta bilen är liksom helt ogjort om jag skulle vara så ambitiös! Men saltet måste ju bort. Det är ju snö kvar på vägen, men förhoppningsvis försvinner det väl inom några dagar så de kan skrapa vägen å då blir den skitig... men det plattas ju till sen å då slipper man ju kratrarna. Vill komma igång o pyssla här i trädgården! Men det är för blött än. Förra våren här var underbar, med naturen så in på knuten. Men det gäller att härda ut mars... Snö ena dan, regn nästa. Klipptid i em med o det ska bli skönt. 



Nej nu får jag pyssla lite här hemma en stund!
Tjo!