onsdag 10 september 2014

Bil-o-flyt...

Tja, det där däcket som punkade gick ju inte o laga... Jag har ju kört på vinterdäcken o hade tänkt köpa nya vinterdäck nu i höst o sommardäck nästa år, men det sket ju sig. Blir alltså så att jag måste köpa både vinter- och sommardäck nu... ;-( Sura pengar. Fick en prisuppgift först på 9 000 kr - på bara sommardäck 4 stycken. Jisses! Typ 18 000 för 8 däck alltså. Har ju inte riktigt hunnit bunkra upp ekonomin efter flytt o annat så det kändes. Men, men, lite kontakter togs o nu har jag kunnat dra ner den där summan. Rejält. 8 däck ska hämtas imon. Jobbar kväll så det får ske på fm. Får de nya sommardäcken pålagda. Bilens service o den där fjädern som byttes kostade 7 200 kr. Siv-kursen ska betalas snart har jag för mig åxå å den går på några tusen så nu blir det till o suga på ramarna ett tag! Beklagade mej lite för pappsen... Tyckte han kunde sälja nåt på Tradera för att finansiera min New-York resa... ;-) Sköjar bara! Jag klarar mej. Vill bara att bilar ska rulla på.... men vem vill inte det! 

Lilla Poppan har kört lydnad ett par dar i rad. I måndags var jag hemma på em o jag var i förrådet. Plötsligt kom hon infarande o var stressad o for runt. Har bara sett henne en gång sån tidigare o det var när hon gick in i elstänglset. Men jag tyckte jag hört ett ljud ute, nån smäll, så då blev ju jag lite stimmig inombords. Nu är hon skotträdd åxå! Upp till klubben o så körde jag lydnad själv i nästan en timme, detaljer, detaljer, detaljer. Hon gick riktigt bra faktiskt. Sen när skotten var så gick jag en sväng i skogen. Hon reagerade som hon brukar, kollar upp lite. Gick närmare skotten o hon var fortsatt ganska opåverkad. Hon har ju inte varit rädd innan, men hon kan gå upp i intensitet som hon gör för väldigt mycket som händer runt omkring henne, Det kan vara andra ljud eller rörelser som hon går igång på. Det var skönt att hon var ganska cool i alla fall. 

I går så startade jag min framåtsändande kurs. 5 deltagare o på olika nivåer. Det är roligt tycker jag! Ett par av dem har ganska ok framåtsändande men behöver jobba om lite detaljer. Jag går igenom mitt tänk, dvs hur jag brukar köra o som vi har kört ihop med de jag har tränat med. Det är mycket detaljer att tänka på... Jag märker det nog först när jag grottar ner mig i det. Belöningsplaceringar, blicken, timing osv. Det är ett rätt roligt moment faktiskt!

Idag har det blivit en lång promenad, mobilpratandes... Har haft det rätt körigt på jobbet idag. Åt lunch kl 14 på ett möte... Lätt utsvulten. Roligt att ha mycket, men en del fick prioriteras bort tills imon eller handledning per telefon. Det är många duktiga kollegor som vi samarbetar med! Det är roligt tycker jag. 

Plockade lite trattisar o lite gulingar idag på promenixen. Det blir en omelett till lunch imon. På fredag ska jag till kompisen Marie o LInköping. Dax för lite vinklubb igen! Alltid trevligt! Ska sova över där o hem på lördag. Jobbar söndag igen, fast kväll. 

I lördags var jag o Sussi hos Anders K o körde lydnad, heldag. Vi är ju 6 stycken som träffats hela våren. Kul att se hur alla utvecklas! Poppy fick störningsträning o platsliggnign med ny hund. Det gick ganska bra faktiskt! Första passet gick inte bra, en annan hund sprang fram emot henne o då blev både hon o jag jättestressade... Men sen lugnade det ner sig. Jag har skickat antiskallhalsbandet på reklamation. Får se när jag får ett nytt som de skrev. De var ju inte så heta på att besvara mitt mail precis... får väl se hur det fortlöper.

Lilla Poppan!


Tjo!
H