tisdag 23 juni 2015

Koskräck å ormskräck...


Haft en mycket skön midsommarhelg! Åkte ut till Marie på Visingsö på fredag eftermiddag. Grejade hemma innan å hann köra ett pass agility med Poppy innan så hon var lite rastad. Huset hon köpt ligger fantastiskt fint ovanför Kumlaby med en underbar vy åt alla håll. Man ser både Småland, Västergötland och Östergötland. Vi hade handlat mat innan, jag o M-B som vi sen lagade till o åt o drack å pratade till sena kvällen. Vi hade varsitt rum så Poppy fann sig till rätta i mitt rum och vi satt även ute på kvällen för det klarnade upp o hon kunde vara i trädgården med oss. Det är lite hus runtomkring, men det var en stor tomt med en äppelodling på baksidan så där blev det grill.

På lördagen gick vi långsväng ner till hamnen genom fantastisk skog och längs Vättern. Tog en kaffe på ett café och sen vandrade vi hemåt igen. Käkade lunch o på eftermiddagen var det kakkalas med grannarna. De var ju nya bekantskaper för oss allihop, men mycket trevligt. Lite tävlingar à la lek blev det åxå men jag var inte i det vinnande laget… Vi hade strålande sol o vi gottade oss lite åt att ”Jaha, nu regnar det i Habo…” Det var moln runt hela ön, men inga moln just över. Färja hem på kvällen o det var skönt att landa hemma o sova i egen säng.
Söndagen bestod av rensning av land o gräsklippning. Det var kanske lite tidigt, men har en fullbokad vecka o det skulle ju regna så det passade bra. När jag klippte en liten stig som jag brukar gå ut från tomten på som såg jag något röra sig o jag trodde jag kört över en groda, men nej, det var en huggorm… Urk! En lång rackare som slingrade sig. Hjulen hade kört över så den rörde sig o eftersom gräsklipparen är självgående så hängde jag med av bara farten o slog nog rekord i höjdhopp… Första gången jag ser en huggorm hemma. Har ju en igelkott har jag sett, så jag trodde den fixade bort ormarna, men en rackare har visst klarat sig. Har mycket grodor så jag hoppas att den är mätt och god. Ska INTE gå den stigen på ett tag o absolut inte med Poppy.
Igår var det hundträning i Skillingaryd o på onsdag så ska jag vara med på en agilitycup. Riktigt bra mjukstart i den häringa sporten… Det är en lagtävling mot andra klubbar runtomkring så jag hoppas att det är en del hundar och folk så jag då kan dirigera att stå runt planen när jag kör med Poppy. Känns ganska oviktigt hur det går med själva banan, men att hon har fokus på mej är det absolut viktigaste. Hon får inte hitta på nåt som hon inte ska göra… Skön promenad sen m grabbarna å Sussi!

Varit på bio ikväll med kompis å sedvanlig mat innan. "Spy" hette filmen, å då menar jag på engelska... ;-) En actionparodi kan man nog säga! Ganska kul faktiskt. Rastade Poppy innan å kossorna vi framme vid just  drack vatten. Lugnt tänkte jag, då kan jag gå genom hagen längst bort! Det jag inte noterade var att de följt efter mej å var en bit bakom... där jag korsar så är det en lång,seg, lerig uppförsbacke... shit,  va rädd jag blev! De kom galopperande efter å jag fram å koppla Poppy å full spurt uppför fast det kändes som jag sprang i marschmallows, typ. Poppy drog framåt som besatt, tack o lov å vi hann som tur var under stängslet... fy tusan! Är egentligen inte alls rädd för kor, inga problem att gå genom en hage, men då utan hund... de här kossorna tror jag försvarar sina kalvar å jag vill inte Poppy ska bli sparkad. Usch! 
I helgen blir det bröllop o jag har lite piff o puff till o fixa. Typ nagellack å annat... håller tummarna för vädret med. Så tråkigt om det regnar just då!
Har så fantastiskt fina blommor hemma nu! Underbart! 


Tjo!

H