måndag 18 maj 2015

Upp som en sol...

Ner som en pannkaka... Det här med träningsschemat sprack dag 1. Har joggat/gått idag enligt min plan, men jisses vad ont i höften det gör. Bet ihop o sprang, inbillade mej att det blir bättre när jag blir varm, men det tycker jag inte. Går illa nu efteråt åxå. Kastade mig förstås över google o youtube och har nu ställt diagnos: Iliotibialt band syndrom. Löparknä kallas det åxå. Sitter vanligtvis på knäets utsida, men det går från knät o upp till höftens utsida och det är där jag har ont. Rehab i 3-6 månader. Dvs som förra året när jag hade hälsporre från juni till jul, typ. Jag ska undvika å gå långa promenader i snabbt tempo o undvika backar o inte gå i trappor. Har ju massor av trappor på jobbet i Eksjö, hur långt som helst från bil till expedition o massor med trappor. Får börja ta hissen som en annan latmask... där rök den vardagsmotionen. Ska även vara försiktig med att cykla. Simma o crosstrainer rekommenderades. Undrar just vad Poppy säger om det... "Nej lilla Poppy, idag får du vila, matte ska åka o simma!" Tror inte riktigt att hon gillar det. Nej nu får det bli styrketräning på hemmaplan o lugn cykling med Poppy. Å äta mindre förstås... blir ju den svåraste delen. Skit med. Men jag vet ju många som har det betydligt värre så det är ju inget att gnälla över mer. Gå till läkaren känns ju som det kvittar. Rekommendationen där är ju att käka antiinflammatoriska läkemedel o det kan jag ju räkna ut själv. Nej, kanske bokar tid hos sjukgymnast. Hon hjälpte mej bra med hälsporren. Får se. 

Efter joggingturen stack jag o Poppan till Forserums BK o körde agility o lydnad. Parade ihop flera hinder o slalom. Gick oftast riktigt bra. Ibland smiter hon förbi nåt hinder o springer o tar belöningen. Inte okey. Slalom från höger sida går dock fortsatt inte så bra. Då blir hon skitfrustrerad... måste jobba mer från höger sida. Men jag kan få henne att hoppa när hon är på höger sida i alla fall. Ska filma henne vid tillfälle o bifoga. Jag o Sussi ska försöka träna i veckan, onsdag eller torsdag hoppas jag. Ska klippa gräset nån dag med. 

Nu ska jag kolla mer film om Iliotibialt band syndrome. Måste ju lägga upp ett träningsprogram för det istället...

Poppys motsvarighet fast häst... nästan längre hår än hon hade han på magen o benen! Charmigt!
Tjo!
H