lördag 9 maj 2015

Konfeeerrrraaans!

Jodå, x 2 dessutom. En i torsdags i Jönköping, jobbade samtidigt så jag var ute satte lite blod på morgonen å lite andra bestyr, sen lyssnade jag på Bertil Axelsson, läkare från Östersund, som pratade på ämnet "Äta bör man, annars dör man. Äta gör man, ändå dör man." Det handlade om hur länge ska men ge vätska/näring i livets slutskede? För oss som jobbar i detta så,är det ofta ganska självklart att man inte ger näring/vätska i livets slutskede när man inte kan försörja sig själv, men för anhöriga kan det ibland var laddat. Att ge vätska i livets slutskede kan göra att de får mer andnöd å det ökar risken för längden. Att vara törstig sitter ofta i munnen, dvs att man blir torr i munnen å då får man fukta. Alla organ sviktar så då kissa man mindre å får därmed behålla vätska. Man kan alltså belasta kroppen istället. Det var en bra föreläsning! 

På em föreläste jag å min kollega.  Det gick bra.  Vi hade ganska kort tid på oss. Efter det tog vi en taxi å hoppade på tåget mot Köpenhamn. Konferens fred-söndag,  EAPC. Palliativ internationell konferens. Har hittills varit bra å kul å träffa kollegor från framförallt Sverige. Vi bor bra å det är fantastisk frukost! Nyttig å God! Hem imon em. Längtar hem faktiskt. Lite jobbigt å va så social hela tiden samtidigt som jag tycker det är kul! Men att va hemma är mitt andningshål! Vill väl både ha kakan  äta den. 
Nu blire sova här, upp 6,30 imon... 
Frukost!


Life of Brian...

Tjo!
H