torsdag 27 juli 2017

Äntligen semester!


Så himla skönt! Poppy är mer än nöjd, Husse o matte på heltid. Vi började måndagen med att åka till Sandra på Fysiocanis och en genomgång med massage och träningstips. Hon är så gott som återställd i sin tå nu vilket är väldigt skönt, men jag ska vänta 3 veckor till innan jag börjar köra agility igen. Har varit hos Monika idag på Rapports kennel och tränat. En timme repetition och vidareutveckling av det vi tidigare gjort var välbehövligt. Har i veckan återgått till att stötta upp med gottar när hon sköter sig fint, enstaka då och då, men alltid efter klappbelöning. Innan har hon gått in i "tjat-mode" efter godisbelöning (eller boll) och ska ha igen och igen och blir sen frustrerad. Men nu accepterar hon det bättre.

Det var väldigt bra när vi skulle börja idag så var det en karl med en hund på planen som skulle precis gå och Poppy har ju mycket synpunkter på andra hundar. Hopplöst att gå med henne i koppel och möta en annan hund. Hon accepterar att gå bredvid mej, men hon ballar lätt ur och ska dra iväg och nosa och hålla på. Om ho bär sig åt så har jag markerat och sagt till henne och ibland markerat i kopplet lite raskt. Men nu fick jag tips att "hala in henne" och hålla henne lätt i halskragen och prata med henne om vad jag tycker att hon bär sig åt. Mer förmanande än argt, och det funkade kanon! Hon bara köpte det!

När jag körde sen så kunde jag använda det lite lätt när hon maskade sig in för att sätta sig fot. Eftersom jag inte kunnat förstärka det så har vi hamnat i att jag säger fot och hon går på sin höjd in och ställer sig bredvid mej, eller kanske sätter sig men väldigt snett. Likaså i halterna så har hon inte satt sig. Men nu så pratade jag bara lite med henne och då skötte hon sig exemplariskt sen! Det är ju naturligtvis inte hela lösningen, men ett verktyg och en bit på väg.

Krypet gick klart bättre än sist. Vi behövde inte alls diskutera att hon skulle krypa, hon gjorde det, men under tjut och protest emellanåt och inte särskilt snyggt tekniskt, men hon gjorde det. Så vi kämpar på. Efter en timme var hon ganska mör. Började även jobba med mina starter i ff, jag är lite för snabb. Jag ska starta lite lugnare och då kanske hon blir tystare. Det är egentligen bara i starterna hon ljudar nu. Vi gjorde några sådana halter och starter, men vi behövde pausa och bara gå rakt fram och jag är förvånad över hur mycket hon orkar hänga med och hålla i i fria följet. Det var ju en väldigt stor del av den timmen som hon faktiskt var i fritt följ. Så vi kämpar på.

Imon ska vi ha kompisar på middag. Har haft beslutsångest om mat, men nu har jag bestämt mig. Så imorgon blir det städ och handling som gäller. Sambon håller på med staketet och gräver ner dränering men börjar bli färdig nu. Så skönt. Det känns ju dumt att jag fördjupar mig i mina böcker och latar mig o leker med hunden när han kämpar där ute. Det har inte riktigt varit grejer som jag kunnat hjälpa till med. Men fint blir det! Jag får väl måla sen... Skönt att kunna ha Poppy lös i trädgården. Det är inte helt komplett staketet, men helt stängt mot framsidan och vägen.


Här ser man staketet! Å Poppy som tycker husse är tråkig som bara jobbar... Men vi ser ljuset i tunneln!

Nu ska vi ta kväll här.

Tjo!
H