söndag 5 juli 2015

Pustar ut...

Jösses vilken värme! 30 grader... har faktiskt lyckats hålla hyfsat svalt i sovrummet o därmed sovit okey, men Poppy väckte mej i morse, var dålig i magen vid 7 så då var det bråttom. Sen kunde jag inte somna om trots att jag var skittrött! Det var bara till å gå upp o käka frukost o gå promenix, en "short version" dock. För varmt... Stack till Magda i Eksjö sen o vi drog till "playan"! Långanäs tror jag det hette. Långa samtal o allt i inget o några dopp emellanåt! Skönt! Har hunnit med o vila en stund hemma o klippa gräset o bada med Poppy åxå, så det har varit en härlig dag!

Nån agilityträning är det inte tal om i den här värmen. Hon har alldeles för mycket päls för det, men lite slalom har vi kört i trädgården o det går ganska okey. Fortfarande svårt från höger sida dock. Det ska ju bli svalare i veckan så då får jag nog pallra mig iväg o köra några pass. Har ju tävling om tre veckor!


Var i Forserum i veckan å körde agility o lydnad. Byggde en bana, sökte på nätet o hittade ”hoppbana med få hinder” som jag byggde upp, klass 1. 
hopp agility

Så här såg den ut. Ser ju väldigt enkelt ut – men – det var det inte. Jag blev diskad varje gång jag körde den… Hinner inte med henne, mellan 7 å 8 var det kört, då har man hoppat de hindrena en gång innan, fast på annat håll o då är det svårt att göra på annat sätt. Från 10-11 var det åxå kört, men jag hade ingen tunnel, jag hade en kon som hon skulle runda. Men när jag gnölade lite över att jag säkert kommer diska mej när jag tävlar så var det nån som skrev ”att diska sej i agility är lika vanligt som att stiga upp o ta på sig kläderna på morgonen…” Inte riktigt vad jag hade tänkt mej! Men det ger erfarenhet. Då får man  hem o träna på det som inte funkade. Man vet ju liksom inte det innan. Maria, Poppys uppfödare, fick ett silver på SM nu helgen som var o de kom 4:a i lag. Nu är de å tävlar i Kalmar å jag såg att även hon hade diskat sig i ett lopp, så det händer även de bästa. Om man ska ha en chans att vinna så går det åt en snabb tid och då måste man chansa lite. Men i nybörjarklassen som jag ska köra i så får jag nog försöka köra lite ”safe”. Men det är svårt eftersom Poppy springer inte sakta, hon kör full fart o är jag fel då så är det kört. Ja, ja. På´t bara! Har anmält till två tävlingar under min semester, bokat övernattning till den ena o hoppas få bo hos min kusin i Skåne till den andra. Ja, precis, Skåne, skulle aldrig åka så långt för en bruks eller lydnadstävling! Men det är ju semester. Den andra är i Småland å jag har hittat en B & B som verkar okey.
Var i Fängen o badade m Poppy i veckan. Hittade en liten strand som vi var helt ensamma vid så det var skönt att kunna ha henne lös. Hon simmar ju inte så spontant, men jag började med att kasta ut en gummigrej som jag trodde flöt men det gjorde den inte… men hon simmade ivrigt fram o tillbaka där ute o letade så det var ju bra ändå! ;-) Hon fick en pinne sen. Hon gillar inte att jag simmar ut själv, då ska hon ut o ”rädda” mej… Men det gör hon helst genom att försöka klättra upp på mej om jag inte passar mej. Man kan både bli biten o riven om man inte passar sig… men vi har fått in en teknik så hon simmar runt mej istället. Det var oväntat skönt i vattnet! Riktigt ljummet faktiskt. Var o badade med henne idag åxå, men då i Tenhultssjön. Har en lite "egen" strand där med som jag brukar åka till. Hon har fått en liten pool hemma med förstås! ;-)

Nähä, hopp i duschen å sen i säng.
Tjo!