lördag 18 juli 2015

Semesterrrrrr!

Äntligen! Men det tar lite tid o fatta att man inte ska till jobbet på måndag igen... Jag trivs verkligen, men det är skönt o vara ledig åxå! Kickstartar semestern med att åka till Kalmar idag o gå på Roxette med kompisarna M-B o M. M-B har en lgh i Kalmar så vi sover där, smidigt! Åker hem imon igen, en kompis ska ha Poppy så hon stannar hemma. 

Igår var jag, en kompis o hennes make på Bada Bing o käkade. Väldigt gott faktiskt! Deras sötpotatispommes var helt fantastiskt god! Mmmmm.... Hamburgaren var okey. Sen gick vi till Hasse på .. en sväng o dansade loss. Three hearts spelade så vi rockade loss på dansgolvet, jag o Marie-Louice. Kul! Vi åkte hem lite efter 10 vilket var skönt. Kommer väl sova dåligt inatt, dumt o ligga på minus innan!

Förra helgen kom jag med på Häggebergslägret i Agility. Det började egentligen på fredagen, men eftersom jag jobbade då så anmälde jag mej inte. Blev dock lite sugen på att vara med när jag såg att det var Ulrika som höll i agilityn. Jag har ju kört för henne en gång innan. De hörde av sig på fredagen och sa att de fått ett avhopp, så då kom jag med! Jättekul initiativ det här med lägret, jag tror det var 60 deltagare så det var massor med folk, både nya o gamla bekantskaper. Jag var på plats vid 8 på lördag morgon o sen körde vi hela dagen i solen. Ulrika byggde bana som vi sedan fick köra på - men - så svårt jag har att lära mig de där himla banorna! Eller, banan i sig kan jag väl lära mig hyfsat, men det svåra är hur jag ska vända o vrida mej i full fart för att hon ska hoppa rätt hinder! Näpp, klarade inte en enda bana i helgen heller felfritt... skit... Det är cirka 20 hinder o ett varv tar väl ca 40-50 sekunder, dvs ett hinder varannan sekund å då ska man hinna placera sig rätt, peka på rätt hinder, kommendera om det är hopp, genom, runt, osv å ungefär samtidigt vara på väg till nästa ställe... Jag är inte där än känner jag! Men hon är ju väldigt följsam så jag får kämpa vidare, göra rätt helt enkelt (eller helt svårt...)

Var i Mariestad efteråt igår o hämtade hem enkla agilityhinder som jag köpt (ja, jag vet lite väl seriöst... ;-) Men 7 hinder för 500 kr kan jag nog överleva. Jag har ju dessutom 3 mil enkel till klubben å det räcker uppenbarligen inte att träna på detta 1-2 ggr/va, tekniken behöver tränas på mer... Men - det jag såg nu när jag fick hem dem är att de är för korta... men det är gjort av långa spår pinnar 21x21 mm så jag ska köpa nya såna så att hindret blir i alla fall 130 cm brett. 

I måndags var jag i Värnamo o tränade lydnad med Siv-gänget. Poppy för taggad först, trots några vändor på agilityplanen, men sen körde vi igenom lkl 1 utan ett enda pip faktiskt o hon var med fint. Kul! Funderar på att starta en lydnas 1:a utan platsen i höst, bara för att få henne tryggare i den situationen. Men jag måste jobbar ur henne innan, annars funkar det inte. 

I tisdags var jag på klubben på gemensam agilityträning. För första gången körde jag en agilitybana klass 1, dvs en bana med alla balanshinder o sånt. Det gick faktiskt riktigt bra - men - jag blev självklart diskad... Men det visade sig att när jag fick lite hjälp hur jag skulle föra henne så funkade det faktiskt! T ex, jag kan inte skicka in henne i en tunnel från vänster sida å att jag sen dyker upp på höger sida, då är hon fortfarande inne på att jag är på samma sidan som där jag skickade in henne. Ganska självklart egentligen. Det har betydelse på så sätt att när hon kommer ut ur tunneln så söker hon ju mej där hon tror att jag är å då blir det lätt en piruett...

Mitt gräs har blivit långt igen o mitt land har väl delvis havererat, men jag rensade en del i veckan å kan urskilja spenat, rödbetor, morötter o sallad. Hade även sått blommor med, men när de började växa så kunde jag inte se vad som var vad så det har fått växa fritt. Får se vad det blir! Poppy har ju grävt i landet så fröna är liksom lite överallt...

Har några bilder på Poppy som en kompis på klubben tog, Frida W-H. Jättefina! I den mittersta bilden har hon en härlig blick vart hon ska, vet inte om det syns här. Men det som syns är väl hur hon satsar i alla fall! :-)






Var med i radio i veckan! Vann biobiljetter, två stycken! Brukar ha på p4 på morgonen å lyssna på nyheterna. Det är min klocka, nyheter kl 6 - stig upp, nyheter kl 6,30 - när jag äter frukost, nyheter kl 7 - se till å pallra sig iväg! Det var nån tävling, sommarresan eller nåt heter den o de efterfrågade en person med lite ledtrådar. Jag satte den direkt... Lasse Kronér. Han har gjort en bok om olika smörgåsar o startade sin karriär som gatumusikant i Europa och jag hade hört att han gjorde det med Triple and Touch.  Får se vad som kommer med posten! Har även fått med ett par insändare i JP i veckan, trodde inte att de skulle ta in dem för de var ganska långa, skrev dem själv å en kollega flikade in lite. Så det har varit en medial vecka! ;-)


Har kommit igång med lite försiktig jogging igen. Får bromsa mej lite, men vill inte få ont i höften igen! Så jag joggar mjukt o sen går jag emellanåt o stannar o stretchar. Tycker det är skönt att kunna varva promenader med jogg å att bli lite svettig! Hoppas det håller nu. Ska göra ett frest på gymmet nu när jag är ledig åxå för att skapa lite bättre förutsättningar. 

Nähäpp, får nog slänga ihop lite saker här. Det ska bli strålande sol i Kalmar i alla fall, så det blir nog bra!
Tjo!