fredag 2 december 2016

Äntligen fredag!

Min första helg på länge som är helt obokad faktiskt. Så skönt! Behöver komma ifatt med diverse saker, typ slänga skräp o röja... 

Min bil är förhoppningsvis fixad. De bytte nån gummigrej som torkat och det kunde absolut vara den som gjorde att det läckte in så mycket vatten. Om det inte är den så blir det besvärligt...1700 spänn kostade det. Grejen kostade typ 80 kr... men arbetet kostade förstås mest. Det jag blev mest förvånad över var att jag fick låna bilen från Ryds ända till torsdag å de tog inget betalt o de körde dessutom ut bilen till Tenhult. Roligt att bli förvånad åt det positiva hållet!!! Stort tack till Ryds bilglas!

Pappa är kvar på hjärtintensiven. Lite strul med lunginflammation o han behöver lite tid att hämta sig. Hans Hb har varit lågt o han har druckit lite för dåligt så idag fick han lite dropp. Jag har styrt o ställt lite med smärtlindringen o hans kortisondos, annars tycker jag att de är förtroendegivande och bra där. 

Mamma har varit inne en sväng på medicinakuten, ett par nätter. Hon var inte nöjd över att åka dit. Hon har samlat på sig vätska o inte svarat på vätskedrivande. Jag och distriktsläkaren tror inte det bara är det. Hon har fått vätskedrivande på boendet både som tablett och som injektion men inte svarat på det. Är jätteandfådd, ca 30 andetag per minut och blir cyanotisk vid kort förflyttning. Vad gör de då på sjukhuset? De ger samma behandling och säger att hon är klar och skickar hem henne... Jag pratade med en läkare till slut, han var bra men hade ju inte insett att vi hade gjort det vi gjorde på boendet. Trots att jag har försökt att förmedla det via två sjuksköterskor. Så han tyckte väl med att det var lite anmärkningsvärt att hon inte svarade mer på behandlingen. Resultatet blev till slut att hon skulle få en lungröntgen och en spirometri framöver. Men hon var tvungen att skickas hem o sen återkomma för detta. Jag vet inte om det gör någon skillnad men för min del så känns det ju bättre att han en diagnos till varför man inte får luft än att bara strunta i det. Ja vi får se. 

Generellt är det rätt tungt nu även på andra fronter med sjukdom och människor som blir drabbade. Det tar på krafterna! Men det är ju förstås värst för de som är absolut närmast. Jag jobbar ju med vård i livets slutskede och det är klart det blir mer påtagligt när det kommer närmare och blir mer personligt! Det är ju inte mänskligt annars! Generellt så kan jag säga så här: 

  • Rök inte! 
  • Ät väldigt lite socker. 
  • Rör på dig så mycket du kan och hinner


Dvs undvik om möjligt diabetes, cancer o hjärtsjukdomar... sen kan man givetvis bli sjuk ändå! Ingen tvekan om det! Tycker att det är så himla mycket sjukdomar o elände just nu!

Jobbat idag och stack sen ut på en lång, lugn joggingrunda med Poppy. Pannlampa på o avverkade skogen i Domsand och Sjöåkra. Det var verkligen skönt. Äntligen kunde jag springa, om än ganska sakta, utan att det gjorde ont! Det är faktiskt helt otroligt. Har kämpat en hel del för att nå det faktiskt. Ett antal pass på golvet hemma med styrketräning o stretch. Nu börjar det äntligen ge sig hoppas jag! Poppy sover gott i soffan så jag hoppas att hon är nöjd hon med! Imon ska jag faktiskt spåra med Sussi å Charlotte. Ska bli kul! De har tränat för en ny kille som har en massa nya tips så jag hoppas på lite nyheter! Å en trött hund...


På spaning!

Ikväll blir det På spåret och Skavlan å sen somnar jag nog... skön fredag faktiskt! 
Tjo!
H