tisdag 19 september 2017

Å nu var det höst...

Jag tycker ju alla årstider har sin tjusning, möjligen att man kan vara lite gnällig i november och mars om det bara är regnigt och grått men hösten kan vara fantastisk! Efter att det nästan har varit regnfritt hela året - faktiskt, så regnar det ju nu nästan varje dag nu. Jag cyklar dock flitigt till jobbet med min fina elcykel. Trivs så bra med det! Det tar ca 35 min och nu har det varit så mycket vägarbeten och sådant längs 195:an och även E4 har det varit en del krångel med. Talbok eller prata i telefon längs vägen är toppen! Just nu Jan Guillous nya bok. Helt okey.

Har gått spårkurs med Poppy för Geir från Norge. Mycket bra och intressant. Det är roligt när man har hållit på med något i över 20 år och kan få nya tips och inspiration. Poppy fick framförallt lite svårare spår, mer utmaningar och det gillade hon. Även så att jag fick lyfta upp henne för berg och stora stenar och det fixade hon efter lite övertalning. Fick lite mer tankar kring vegetationsbyten och dess svårigheter. Har lagt spår ikväll på lite nyare marker, delvis väldigt backigt och blandat med gräsunderlag och enbart barr och det fixade hon mycket fint! Jag har väl inte direkt något mål mot tävling med hennes spårande, men mer att lära mig att läsa henne och ha nytta av det till nästa hund. Jag har inte kört så mycket lydnad nu utan det har blivit mest spår. Ingen agility heller faktiskt. Hon var ju lite belastad i somras och jag ska faktiskt röntga henne på torsdag för att kolla hennes framben. Hon ömmade lite över en armbåge. Vill ha okey på det innan jag kör på igen.


Vacker höstskog med massor av svamp!

Jobbet rullar på! Varit mycket att göra nu och hösten brukar alltid vara rätt mycket med möten och träffar och liknande. Vi har en hel del utbildningar som vi håller i och det är ganska roligt och undervisa tycker jag. Har ju gjort det några år så vi kan våra föreläsningar nu men vi försöker att förnya oss också. Imorgon eftermiddag ska jag träffa en hemtjänstgrupp och prata om palliativ vård. På torsdag har jag tagit ledigt när jag ska in med Poppy. Fredag jobb igen men ledig i helgen. Har nog aldrig haft så lite inbokat som jag har nu på helgerna, nu när jag inte tävlar något särskilt! Men det är faktiskt skönt just nu. Trivs så bra hemma och jag och sambon hittar på en hel del äventyr. I helgen var vi på Komosse och vandrade och sen avrundade vi med Gällstad. Mysigt att vara hemma på kvällarna, laga mat och kolla lite tv-serier. Yogar en del hemma nu. Har inloggning på www.sana.se som är gamla Yogacenter i Jönköping och där finns ett stort utbud av filmer med yoga som jag kör efter. Funkar bra.

Grunnar förstås på nästa hund! Vad månde det bliva! Det ska vara en hund som är lite "vänligare till sinnet" än mina två senaste schäfrar. Både Poppy och Inja har ju varit ganska skarpa och jag har fått passa en del på dem. Gärna en hund som svärföräldrarna förhoppningsvis kan tycka är okey att passa om vi ska åka någonstans. Poppy är inte riktigt hunden som jag är helt trygg med att lämna till ett äldre par för promenader mitt i stan. Hon är lite för impulsstyrd för det känner jag. Men det funkar mycket bra när Anneli D har henne, så vi får boka våra äventyr utifrån när hon kan!


Hittade en bild på Poppy när hon var 6 månader! Ser nästan ut som en terv som fällt sin päls!

Nu ska jag ta kväll här!
Tjo
H